Menestyvän verkkokaupan rakentaminen
Uimonen, Annika (2016)
Uimonen, Annika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318908
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia verkkokaupan menestystekijöitä yleisesti ja soveltaa niitä toimeksiantajan verkkokaupan kehittämiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa kehitysideoita toimeksiantajan verkkokaupan kehittämiseksi sekä luoda verkkokaupan vuosikello vuodelle 2017. Työn toimeksiantaja oli PikkuLilli, joka on lastenvaatteita käsityönä valmistava pienyritys. PikkuLilli myy tuotteitaan pääasiassa alan myyntitapahtumissa, minkä lisäksi sillä on verkkokauppa. Verkkokaupan tilaajamäärät ovat kuitenkin pieniä, ja tämä opinnäytetyö sai aiheensa yrittäjän toiveesta saada verkkokauppa menestymään.
Nykytilanteen kartoittamiseksi toimeksiantajan nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille teetettiin määrällinen otantatutkimus, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Perusjoukosta saatiin tarpeeksi edustava otos, sillä kyselyllä tavoitettiin 51 henkilöä. Tutkimuksen perusteella PikkuLillillä on runsaasti verkkokauppaa käyttäviä potentiaalisia asiakkaita, jotka eivät entuudestaan tienneet yrityksestä. Nykyisistä asiakkaista tärkein havainto oli, ettei heistä suurin osa tiennyt yrityksen verkkokaupasta vielä lainkaan. Viestintäkanavista vastaajat suosivat sähköisiä medioita, kuten Facebookia ja verkkosivuja. Selkeä ulkoasu ja monipuolinen sisältö sekä laaja valikoima ja hyvät toimitustavat olivat kyselyn perusteella hyvän verkkokaupan tärkeimpiä ominaisuuksia.
Kyselyn ja teoriatiedon pohjalta PikkuLillin verkkokaupan suurimmiksi kehityskohteiksi valikoituivat asiakasta sitouttavan sisällön kehittäminen, tuotevalikoiman laajentaminen ja asiakaslähtöisyyden lisääminen. Yrityksen verkkokauppa on ulkoasultaan siistin näköinen, mutta sisältöön ei ole panostettu tarpeeksi. Lisäksi verkkokaupan markkinointi on pienimuotoista, ja siihen tulisi ehdottomasti käyttää jatkossa enemmän aikaa. Verkkokaupan kehittäminen kannattavaksi vaatii pitkäjänteistä työtä, sillä omalle kaupalle parhaimmat keinot löytyvät ainoastaan kokeilemalla. Kehittämistyössä tärkeää on jatkuva seuranta, minkä avulla voidaan havaita ongelmakohtia.
Nykytilanteen kartoittamiseksi toimeksiantajan nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille teetettiin määrällinen otantatutkimus, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Perusjoukosta saatiin tarpeeksi edustava otos, sillä kyselyllä tavoitettiin 51 henkilöä. Tutkimuksen perusteella PikkuLillillä on runsaasti verkkokauppaa käyttäviä potentiaalisia asiakkaita, jotka eivät entuudestaan tienneet yrityksestä. Nykyisistä asiakkaista tärkein havainto oli, ettei heistä suurin osa tiennyt yrityksen verkkokaupasta vielä lainkaan. Viestintäkanavista vastaajat suosivat sähköisiä medioita, kuten Facebookia ja verkkosivuja. Selkeä ulkoasu ja monipuolinen sisältö sekä laaja valikoima ja hyvät toimitustavat olivat kyselyn perusteella hyvän verkkokaupan tärkeimpiä ominaisuuksia.
Kyselyn ja teoriatiedon pohjalta PikkuLillin verkkokaupan suurimmiksi kehityskohteiksi valikoituivat asiakasta sitouttavan sisällön kehittäminen, tuotevalikoiman laajentaminen ja asiakaslähtöisyyden lisääminen. Yrityksen verkkokauppa on ulkoasultaan siistin näköinen, mutta sisältöön ei ole panostettu tarpeeksi. Lisäksi verkkokaupan markkinointi on pienimuotoista, ja siihen tulisi ehdottomasti käyttää jatkossa enemmän aikaa. Verkkokaupan kehittäminen kannattavaksi vaatii pitkäjänteistä työtä, sillä omalle kaupalle parhaimmat keinot löytyvät ainoastaan kokeilemalla. Kehittämistyössä tärkeää on jatkuva seuranta, minkä avulla voidaan havaita ongelmakohtia.