Sisäisen viestinnän kehittäminen työntekijän näkökulmasta
Nisula, Tiina (2016)
Nisula, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218746
Tiivistelmä
Sisäinen viestintä on kaikkea viestintää, mitä tapahtuu yhteisön sisällä. Se voi olla virallista tai epävirallista ja sen viestijöinä toimivat kaikki yhteisön jäsenet. Sillä on suuri vaikutus henkilöstön työtyytyväisyyteen ja sen avulla pystytään vaikuttamaan yrityksen tuloksen tekemiseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayrityksen sisäistä viestintää. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat yrityksen Tampereen toimipisteen sisäisen viestinnän kehittämiskohteet työntekijän näkökulmasta ja ehdottaa mahdollisia ratkaisutoimenpiteitä.
Kyselytutkimus toteutettiin sähköisellä Webropol-kyselyllä toukokuussa 2016 ja kyselyyn vastasi yhteensä 22 työntekijää. Syventävät haastattelut tehtiin touko-kesäkuun vaihteessa 2016 ja haastateltavia oli yhteensä kahdeksan. Kaikki haastateltavat olivat aiemmin vastanneet myös Webropol-kyselyyn.
Tutkimustehtävässä nousi esiin joitakin sisäisen viestinnän kehittämiskohteita. Kehittämistä toivottiin erityisesti linjojen välisiin vuorovaikutustilanteisiin, viestintäkanaviin, tuotteista informointiin, ohjelmistokoulutuksiin ja uusien työntekijöiden esittelemiseen.
Sisäisessä viestinnässä erityisesti juuri viestintäkanavalla on suuri merkitys. Kanavan valinnassa tulee ottaa huomioon vastaanottaja eli kohderyhmä sekä vastaanottajan työpisteen fyysinen sijainti. Täytyy varmistaa, että käytetyt kanavat ovat sellaisia, että ne tavoittavat jokaisen työyhteisön jäsenen.
Kehittämisehdotuksena tässä opinnäytetyössä tarjotaankin vanhojen kanavien rinnalle uusia keinoja viestiä ja kehitetään nykyisiä viestintäkanavia. Lisäksi ehdotetaan avoimuuden lisäämistä sisäisten asioiden kertomiseen, viestintäkoordinaattorin palkkaamista, ohjelmistokoulutuksista ja ohjelmistotuesta vastaavan Merx-tukihenkilön palkkaamista, kuukauden työntekijän nimeämistä ja koko toimipisteen kesken pidettävien kuukausipalaverien pitämistä.
Vaikka teknologia on tehostanut tiedon jakamista ja luonut uudenlaista yhteenkuuluvuuden tunnetta, ei mikään teknologia korvaa sosiaalista kontaktia, joka syntyy kasvokkain kohtaamisessa. Siksi onkin erittäin tärkeää pitää henkilöstön kesken palavereja, joissa viestintä hoidetaan kasvotusten ja kaikki työyhteisön jäsenet ovat läsnä samanaikaisesti.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayrityksen sisäistä viestintää. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat yrityksen Tampereen toimipisteen sisäisen viestinnän kehittämiskohteet työntekijän näkökulmasta ja ehdottaa mahdollisia ratkaisutoimenpiteitä.
Kyselytutkimus toteutettiin sähköisellä Webropol-kyselyllä toukokuussa 2016 ja kyselyyn vastasi yhteensä 22 työntekijää. Syventävät haastattelut tehtiin touko-kesäkuun vaihteessa 2016 ja haastateltavia oli yhteensä kahdeksan. Kaikki haastateltavat olivat aiemmin vastanneet myös Webropol-kyselyyn.
Tutkimustehtävässä nousi esiin joitakin sisäisen viestinnän kehittämiskohteita. Kehittämistä toivottiin erityisesti linjojen välisiin vuorovaikutustilanteisiin, viestintäkanaviin, tuotteista informointiin, ohjelmistokoulutuksiin ja uusien työntekijöiden esittelemiseen.
Sisäisessä viestinnässä erityisesti juuri viestintäkanavalla on suuri merkitys. Kanavan valinnassa tulee ottaa huomioon vastaanottaja eli kohderyhmä sekä vastaanottajan työpisteen fyysinen sijainti. Täytyy varmistaa, että käytetyt kanavat ovat sellaisia, että ne tavoittavat jokaisen työyhteisön jäsenen.
Kehittämisehdotuksena tässä opinnäytetyössä tarjotaankin vanhojen kanavien rinnalle uusia keinoja viestiä ja kehitetään nykyisiä viestintäkanavia. Lisäksi ehdotetaan avoimuuden lisäämistä sisäisten asioiden kertomiseen, viestintäkoordinaattorin palkkaamista, ohjelmistokoulutuksista ja ohjelmistotuesta vastaavan Merx-tukihenkilön palkkaamista, kuukauden työntekijän nimeämistä ja koko toimipisteen kesken pidettävien kuukausipalaverien pitämistä.
Vaikka teknologia on tehostanut tiedon jakamista ja luonut uudenlaista yhteenkuuluvuuden tunnetta, ei mikään teknologia korvaa sosiaalista kontaktia, joka syntyy kasvokkain kohtaamisessa. Siksi onkin erittäin tärkeää pitää henkilöstön kesken palavereja, joissa viestintä hoidetaan kasvotusten ja kaikki työyhteisön jäsenet ovat läsnä samanaikaisesti.