3D-grafiikka ja visuaaliset efektit digitaalivideossa
Takeda, Leo (2006)
Takeda, Leo
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on käsitellä 3D-grafiikkaa ja digitaalisia efektejä digitaalivideoleikkeissä. Työssä esitellään eri tapoja, joilla 3D-grafiikkaa liitetään digitaaliseen videoleikkeeseen. Tässä työssä 3D-grafiikan käsitteellä tarkoitetaan liikkuvaa kuvaa ja staattisia 3D-kappaleita sekä 3D-efektejä. Työn tarkoituksena on tutkia eri työskentelytapoja erilaisten graafisten maailmojen yhdistämisessä. Tutkimuksen pohjana toimi itse toteutettu digitaalinen videoleike, johon liitettiin 3D-grafiikkaa, 3D-animaatiota sekä 3D-efektejä. Samalla työssä tarkastellaan eri työskentelytavoista seuraavia tuloksia.; Työn analyyttinen osuus jakautuu kahteen pääalueeseen: Teoreettisessa osuudessa kerrotaan 3D-grafiikan ominaisuuksista digitaalisissa videoleikkeissä. Tarkoituksena on tutkia yhtäältä, minkälaisia mahdollisuuksia erilaiset grafiikka-ominaisuudet tarjoavat. Toisaalta tarkastellaan leikkeissä näyttäytyviä kuvalaadullisia tuloksia, joita eri menettelytavat ovat tuottaneet. Havaintoesimerkkinä toimii videoleike, johon muokattiin 3D-elementtejä eri menetelmin.; Havaintoesimerkkien ajatuksena on osoittaa konkreettisesti paras työtapa parhaan tuloksen saavuttamiseksi. Paras työtapa ja sekä paras lopputulos on tässä katsannossa nostettu esiin tarkastelemalla työtapoja ja työn tuloksia. Työtapoja ja työn tuloksia analysoitiin erittelemällä alueet pienempiin yksiköihin. Parhaan lopputuloksen avaavina käsitteinä käytetään kuvan laatua, tarkkuutta ja visuaalisuutta.