Yläkouluikäisten FunAction harrasteliikunnan laajentuminen Helsingissä nuoria osallistaen
Immonen, Lauri (2016)
Immonen, Lauri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018325
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhdessä Helsingin kaupungin liikuntaviraston liikunta- ja hy-vinvointipalveluiden kanssa. Helsingin kaupunki toimi opinnäytetyön tilaajana sekä projektin toteuttajana. Työn taustalla on nuorten laskenut liikunta-aktiivisuus ja tarve puuttua siihen. Nuorten passiivisuus tulee tulevaisuudessa aiheuttamaan sekä kansallisia että kansainvälisiä ongelmia.
Opinnäytetyön tavoite on kerätä tietoa nuorten ajatuksista ja toiveista harrasteliikunta toimin-nan laajentumista varten. Toiveet ja ajatukset kasataan nuorten mielestä jo toimivista toimin-tamalleista, joita kannattaa hyödyntää toiminnan laajentumisessa. Pyritään myös löytämään nuorien avulla uusia toimintamalleja, jotta tuleva toiminta olisi mahdollisimman paljon nuorten näköistä. Toiminta tullaan laatimaan nuorten tarpeiden ja toiveiden perusteella. Toiminta toteu-tetaan Länsi-Helsingissä nuorten harrasteliikunnan muodossa. Perusteita tutkitaan harrastelii-kunnan saatavuuden, nuorten kyselyiden ja keskusteluiden avuilla ja nykyisten toimivien lii-kuntatuntien perusteella.
Nuorten toiveita, ajatuksia, mielipiteitä sekä uusia toimintatapoja liikuntalajeista, liikuntapaikois-ta ja muista toiminnoista etsittiin kyselyllä sekä jatkuvalla vuoropuhelulla toiminnassa jo muka-na olevien nuorten kanssa. Saatujen tulosten perusteella uudelle alueelle Länsi-Helsinkiin kan-nattaa järjestää samanlaista toimintaa, mitä jo muualla Helsingissä järjestetään.
Kyselyn ja keskusteluiden perusteella, jonka opinnäytetyön tekijä valmisteli ja suoritti, uuden alueen vastaava liikunnanohjaaja tekee toimenpiteitä asian tiimoilta tulevaisuudessa.
Helsingin kaupungin eri hallintokuntien välinen yhteistyö on parantunut vuosien aikana. Yhteis-työtä lisätään kyselyn tuloksiin perustuen. Markkinoinnin osalta nuoriso- ja opetustoimen kanssa tehtävä yhteistyö on ratkaisevaa.
Tulevaisuudessa Helsingin kaupunki tulee lisäämään yläkouluikäisten harrasteliikuntaa use-ammalle alueelle Helsingissä. Tulevaisuudessa liikunta olisi saatava entistä vahvemmin mu-kaan yläkouluikäisten arkea.
FunAction – toiminnan markkinoinnissa käytössä on nuorten suosimia sosiaalisen median kanavia perinteisten tiedotusvälineiden ja mainosten rinnalla. Nuorten käyttämät viestintäka-navat ovat nykyisin nopeasti muuttuvia ja osaan sosiaalisen median yhteisöistä on aikuisten vaikea päästä mukaan. Sosiaalisen median mahdollisuudet ovat lukuisia, esimerkiksi sosiaali-sen median yhteisöt ja sovellukset kuten Facebook, Instagram, WhatsApp ja Snapchat.
Opinnäytetyön tavoite on kerätä tietoa nuorten ajatuksista ja toiveista harrasteliikunta toimin-nan laajentumista varten. Toiveet ja ajatukset kasataan nuorten mielestä jo toimivista toimin-tamalleista, joita kannattaa hyödyntää toiminnan laajentumisessa. Pyritään myös löytämään nuorien avulla uusia toimintamalleja, jotta tuleva toiminta olisi mahdollisimman paljon nuorten näköistä. Toiminta tullaan laatimaan nuorten tarpeiden ja toiveiden perusteella. Toiminta toteu-tetaan Länsi-Helsingissä nuorten harrasteliikunnan muodossa. Perusteita tutkitaan harrastelii-kunnan saatavuuden, nuorten kyselyiden ja keskusteluiden avuilla ja nykyisten toimivien lii-kuntatuntien perusteella.
Nuorten toiveita, ajatuksia, mielipiteitä sekä uusia toimintatapoja liikuntalajeista, liikuntapaikois-ta ja muista toiminnoista etsittiin kyselyllä sekä jatkuvalla vuoropuhelulla toiminnassa jo muka-na olevien nuorten kanssa. Saatujen tulosten perusteella uudelle alueelle Länsi-Helsinkiin kan-nattaa järjestää samanlaista toimintaa, mitä jo muualla Helsingissä järjestetään.
Kyselyn ja keskusteluiden perusteella, jonka opinnäytetyön tekijä valmisteli ja suoritti, uuden alueen vastaava liikunnanohjaaja tekee toimenpiteitä asian tiimoilta tulevaisuudessa.
Helsingin kaupungin eri hallintokuntien välinen yhteistyö on parantunut vuosien aikana. Yhteis-työtä lisätään kyselyn tuloksiin perustuen. Markkinoinnin osalta nuoriso- ja opetustoimen kanssa tehtävä yhteistyö on ratkaisevaa.
Tulevaisuudessa Helsingin kaupunki tulee lisäämään yläkouluikäisten harrasteliikuntaa use-ammalle alueelle Helsingissä. Tulevaisuudessa liikunta olisi saatava entistä vahvemmin mu-kaan yläkouluikäisten arkea.
FunAction – toiminnan markkinoinnissa käytössä on nuorten suosimia sosiaalisen median kanavia perinteisten tiedotusvälineiden ja mainosten rinnalla. Nuorten käyttämät viestintäka-navat ovat nykyisin nopeasti muuttuvia ja osaan sosiaalisen median yhteisöistä on aikuisten vaikea päästä mukaan. Sosiaalisen median mahdollisuudet ovat lukuisia, esimerkiksi sosiaali-sen median yhteisöt ja sovellukset kuten Facebook, Instagram, WhatsApp ja Snapchat.