Työttömien palveluohjaajan palveluprosessin luominen
Antola, Niina (2016)
Antola, Niina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316975
Tiivistelmä
Työttömyys ja erityisesti pitkäaikaistyöttömien määrä on Suomessa suuri ja edelleen nousussa. Pitkäaikaistyöttömiksi lasketaan vähintään vuoden yhtäjaksoisesti työttömänä olleet. Pitkäaikaistyöttömien työllistymisen esteet ovat moninaisia ja suoraan avoimille työmarkkinoille työllistyminen on vaikeaa. Kunnat ovat alkaneet kehittämään uusia keinoja, joilla työttömyyttä saataisiin vähennettyä.
Tämä on monialainen opinnäytetyö, joka tehtiin työelämän todelliseen tarpeeseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata asiakaslähtöinen palveluprosessi, pitkäaikaistyöttömän ihmisen tullessa työttömien palveluohjaajan asiakkaaksi. Työttömien palveluohjaajan tavoitteena on selvittää Tuusulan kunnan pitkäaikaistyöttömien palveluntarvetta ja ohjata heidät ensisijaisten palveluiden pariin. Työ alkoi visiosta, että pitkäaikaistyöttömien palveluntarpeita kartoitetaan asiakaslähtöisesti ja tarvittavat asiakasprosessit viedään loppuun asti palveluohjauksellisella ja moniammatillisella työotteella, työttömien palveluohjaajan avustuksella. Keskeistä prosessissa on työttömien palveluohjaajan mukana olo koko palveluprosessin ajan, alusta loppuun saakka. Näin vältytään siltä, että asiakas väsyy tai eksyy palveluviidakkoon, jonka seurauksena omien asioiden hoitaminen saattaa jäädä helposti kesken. Usean asiakkaan kohdalla on saatu muita etuuksia kuin työmarkkinatuki. Tällainen etuus voi olla esimerkiksi eläkepäätös, työllistyminen tai koulutukseen hakeutuminen.
Tässä opinnäytetyössä tuotetun palveluprosessin avulla tehdään laadukasta ja asiakaslähtöistä työtä Tuusulan kunnassa pitkäaikaistyöttömien parissa ja sen avulla voidaan toimintoja kehittää edelleen. Kun palveluprosessi tehdään harkitusti ja suunnitelmallisesti, on sen avulla helpompi muodostaa omasta työstään kokonaiskuva ja hahmottaa oma työ osana suurempaa kokonaisuutta. Jatkossa oman työn kehittäminen on sujuvampaa, kun olemassa olevat työtehtävät ja yhteistyötahot on selkeästi ja toimivasti kuvattu.
Tämä on monialainen opinnäytetyö, joka tehtiin työelämän todelliseen tarpeeseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata asiakaslähtöinen palveluprosessi, pitkäaikaistyöttömän ihmisen tullessa työttömien palveluohjaajan asiakkaaksi. Työttömien palveluohjaajan tavoitteena on selvittää Tuusulan kunnan pitkäaikaistyöttömien palveluntarvetta ja ohjata heidät ensisijaisten palveluiden pariin. Työ alkoi visiosta, että pitkäaikaistyöttömien palveluntarpeita kartoitetaan asiakaslähtöisesti ja tarvittavat asiakasprosessit viedään loppuun asti palveluohjauksellisella ja moniammatillisella työotteella, työttömien palveluohjaajan avustuksella. Keskeistä prosessissa on työttömien palveluohjaajan mukana olo koko palveluprosessin ajan, alusta loppuun saakka. Näin vältytään siltä, että asiakas väsyy tai eksyy palveluviidakkoon, jonka seurauksena omien asioiden hoitaminen saattaa jäädä helposti kesken. Usean asiakkaan kohdalla on saatu muita etuuksia kuin työmarkkinatuki. Tällainen etuus voi olla esimerkiksi eläkepäätös, työllistyminen tai koulutukseen hakeutuminen.
Tässä opinnäytetyössä tuotetun palveluprosessin avulla tehdään laadukasta ja asiakaslähtöistä työtä Tuusulan kunnassa pitkäaikaistyöttömien parissa ja sen avulla voidaan toimintoja kehittää edelleen. Kun palveluprosessi tehdään harkitusti ja suunnitelmallisesti, on sen avulla helpompi muodostaa omasta työstään kokonaiskuva ja hahmottaa oma työ osana suurempaa kokonaisuutta. Jatkossa oman työn kehittäminen on sujuvampaa, kun olemassa olevat työtehtävät ja yhteistyötahot on selkeästi ja toimivasti kuvattu.