Keräilykorttipeli
Ylläsjärvi, Joonas (2016)
Ylläsjärvi, Joonas
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018254
Tiivistelmä
Työssä aiheena oli Unity Enginellä toteutettu keräilykorttipeli. Projektissa tavoitteena oli luoda toimiva vuoropohjainen korttipeli ajatellen myös sen mahdollisuuksia Unity Asset Storessa myytävälle assetille. Aiheeseen päädyttiin omasta mielenkiinnosta pelien tekemiseen, korttipeleihin ja niiden toimintaan.
Työssä käytettiin Unityn pelimoottoria ja C#-ohjelmointikieltä, joila pelin kaikki toiminnot luotiin itse. Korteille pyrittiin luomaan toisistaan poikkeavia toiminallisuuksia ja erikoisominaisuuksia perusominaisuuksien lisäksi. Pelin moninpeliosuus päätettiin toteuttaa rakentamalla peli samalla koneella pelattavaksi vuoropohjaiseksi peliksi.
Lopputuloksena työssä syntyi toimiva vuoropohjainen peli. Projektin aikana saatiin laajempi kuva siitä, miten korttipelit rakentuvat. Työssä oli haastetta pyrittäessä siihen, että ulkopuolisella olisi helppoa muokata peliä haluamakseen. Lisäksi huomattiin, kuinka monia ehtoja tulee ottaa huomioon ja kuinka paljon sisältöä ohjelmassa on luodessa päällepäin yksinkertaista peliä.
Työssä käytettiin Unityn pelimoottoria ja C#-ohjelmointikieltä, joila pelin kaikki toiminnot luotiin itse. Korteille pyrittiin luomaan toisistaan poikkeavia toiminallisuuksia ja erikoisominaisuuksia perusominaisuuksien lisäksi. Pelin moninpeliosuus päätettiin toteuttaa rakentamalla peli samalla koneella pelattavaksi vuoropohjaiseksi peliksi.
Lopputuloksena työssä syntyi toimiva vuoropohjainen peli. Projektin aikana saatiin laajempi kuva siitä, miten korttipelit rakentuvat. Työssä oli haastetta pyrittäessä siihen, että ulkopuolisella olisi helppoa muokata peliä haluamakseen. Lisäksi huomattiin, kuinka monia ehtoja tulee ottaa huomioon ja kuinka paljon sisältöä ohjelmassa on luodessa päällepäin yksinkertaista peliä.