Mikroyrityksen liiketoiminnan kehittäminen : Case: Markkinointi Sumoi Oy
Mattila, Ossi (2016)
Mattila, Ossi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918025
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kehittää jo toimintansa aloittaneen mikroyrityksentoimintaa. Tavoitteena oli selvittää, kuinka toimintaa tulee kehittää, jotta yritys säilyttää elinvoimaisuuden samalla huomioiden yrittäjän henkilökohtaiset tavoitteet.
Teoreettinen viitekehys muodostui pääasiassa strategisen konseptin määrittämistä ja käyttöönottoa koskevista teorioista. Osana viitekehystä olivat myös arvoteoria sekä nykyisen liiketoiminnan ja kehitystavoitteiden kuvaaminen. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena.
Tutkimuksen aineistona käytettiin kohdeorganisaation kirjanpitoa ja tilaushistoriaa sekä yrittäjän omia havaintoja yritystoiminnasta ja sen tavoitteista. Yrittäjän henkilökohtaisia tavoitteita kartoitettiin introspektion lisäksi keskustelemalla lähipiirin kanssa sekä arvomittarin avulla. Analyysimenetelminä käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä.
Kohdeorganisaatioon määritettiin tutkimuksen tuloksena strateginen toimintakonsepti liiketoiminnan kehittämiseksi. Konsepti vietiin tavoitteiden mukaisesti käytäntöön ja sille määriteltiin konkreettiset mittarit. Lisäksi luotiin lomake toiminnan seurannan kehittämiseksi.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voitiin todeta, että kohdeorganisaatiossa suunnitelmallisuus oli tutkimuksen alkutilanteessa korvattu rutiineilla. Näin ollen oli perusteltua kehittää strateginen konsepti, jonka avulla toiminnasta saatiin johdonmukaista ja mahdollisimman tehokasta. Tutkimuksen myötä kohdeorganisaatiossa otettiin käyttöön toimintaa ohjaava strateginen
konsepti ja täysin uusi tapa projektien dokumentointiin.
Teoreettinen viitekehys muodostui pääasiassa strategisen konseptin määrittämistä ja käyttöönottoa koskevista teorioista. Osana viitekehystä olivat myös arvoteoria sekä nykyisen liiketoiminnan ja kehitystavoitteiden kuvaaminen. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena.
Tutkimuksen aineistona käytettiin kohdeorganisaation kirjanpitoa ja tilaushistoriaa sekä yrittäjän omia havaintoja yritystoiminnasta ja sen tavoitteista. Yrittäjän henkilökohtaisia tavoitteita kartoitettiin introspektion lisäksi keskustelemalla lähipiirin kanssa sekä arvomittarin avulla. Analyysimenetelminä käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä.
Kohdeorganisaatioon määritettiin tutkimuksen tuloksena strateginen toimintakonsepti liiketoiminnan kehittämiseksi. Konsepti vietiin tavoitteiden mukaisesti käytäntöön ja sille määriteltiin konkreettiset mittarit. Lisäksi luotiin lomake toiminnan seurannan kehittämiseksi.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voitiin todeta, että kohdeorganisaatiossa suunnitelmallisuus oli tutkimuksen alkutilanteessa korvattu rutiineilla. Näin ollen oli perusteltua kehittää strateginen konsepti, jonka avulla toiminnasta saatiin johdonmukaista ja mahdollisimman tehokasta. Tutkimuksen myötä kohdeorganisaatiossa otettiin käyttöön toimintaa ohjaava strateginen
konsepti ja täysin uusi tapa projektien dokumentointiin.