Toiminnalla kohti hyvää ryhmää : vuorovaikutus monikulttuurisessa tyttötoiminnassa
Liimatainen, Katri; Salonen, Sirkku (2016)
Liimatainen, Katri
Salonen, Sirkku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918094
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee monikulttuurista tyttöjen ryhmätoimintaa ja toimintaterapian keinoja ryhmäkäytäntöjen ja vuorovaikutuksen tukemiseen. Tavoitteena on avata ryhmään vaikuttavia tekijöitä ryhmäkuvauksen avulla. Tavoite on yhteinen yhteistyökumppani Helsingin Nuorten Naisten Kristillisen Yhdistyksen (NNKY) Debora-hankkeen kanssa. Hanke kohdistuu 7-18-vuotiaisiin vuosaarelaisiin tyttöihin.
Opinnäytetyössä kuvataan avoimen tyttöryhmän havainnointi ja ryhmätapaaminen. Ryhmän havainnoinnissa, suunnittelussa ja ohjauksessa hyödynnetään toimintaterapian teorioita ja arviointimenetelmää. Työssä tarkastellaan muun muassa suunnittelua ja ohjaamista, vuorovaikutusta, ryhmädynamiikkaa ja vireystilaa toimintaterapian näkökulmasta.
Varhaisnuoret kasvavat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Erilaisilla sosiaalisilla ryhmillä on keskeinen merkitys itsetunnon ja identiteetin kehitykseen. Maahanmuuttajatytöt elävät lisäksi erilaisten kulttuureiden ristipaineessa. Odotukset ja asenteet toimijuutta kohtaan vaihtelevat, kuitenkin todellisuus on yksilön kokemus.
Monikulttuurisuus on suomalaiseen yhteiskuntaan integroituva ilmiö. Opinnäytetyössä tarkastellaan monikulttuurista nuorisotyötä, tyttötyötä ja -tutkimusta sekä niihin liittyviä asenteita. Nämä eettiset tekijät huomioidaan opinnäytetyössä. Toimintaterapiaa ja tyttötyötä yhdessä ei ole juurikaan tutkittu. Toimintaterapian kokonaisvaltaisella näkemyksellä ihmiseen, toimintaan ja ympäristöön on potentiaali tulevaisuuden monikulttuurisessa nuorisotyössä. Toimintaterapian keskeiset tekijät, yksilön oman motivaation löytäminen ja toimijuuden tunnustaminen, ovat avaintekijöitä laadukkaaseen tyttötyöhön.
Opinnäytetyössä kuvataan avoimen tyttöryhmän havainnointi ja ryhmätapaaminen. Ryhmän havainnoinnissa, suunnittelussa ja ohjauksessa hyödynnetään toimintaterapian teorioita ja arviointimenetelmää. Työssä tarkastellaan muun muassa suunnittelua ja ohjaamista, vuorovaikutusta, ryhmädynamiikkaa ja vireystilaa toimintaterapian näkökulmasta.
Varhaisnuoret kasvavat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Erilaisilla sosiaalisilla ryhmillä on keskeinen merkitys itsetunnon ja identiteetin kehitykseen. Maahanmuuttajatytöt elävät lisäksi erilaisten kulttuureiden ristipaineessa. Odotukset ja asenteet toimijuutta kohtaan vaihtelevat, kuitenkin todellisuus on yksilön kokemus.
Monikulttuurisuus on suomalaiseen yhteiskuntaan integroituva ilmiö. Opinnäytetyössä tarkastellaan monikulttuurista nuorisotyötä, tyttötyötä ja -tutkimusta sekä niihin liittyviä asenteita. Nämä eettiset tekijät huomioidaan opinnäytetyössä. Toimintaterapiaa ja tyttötyötä yhdessä ei ole juurikaan tutkittu. Toimintaterapian kokonaisvaltaisella näkemyksellä ihmiseen, toimintaan ja ympäristöön on potentiaali tulevaisuuden monikulttuurisessa nuorisotyössä. Toimintaterapian keskeiset tekijät, yksilön oman motivaation löytäminen ja toimijuuden tunnustaminen, ovat avaintekijöitä laadukkaaseen tyttötyöhön.