Mielikuvatutkimus Tacticista
Lähteenmäki, Salla (2016)
Lähteenmäki, Salla
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918060
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia muun muassa lautapelejä valmistavan Tacticiin liittyviä mielikuvia ja tavoitteena oli saada kuluttajien mielipiteitä lautapeleistä. Tutkimuskysymyksinä olivat millaisia asioita ihmiset arvostavat Tacticissa ja millaisia ominaisuuksia kuluttajat kaipaavat lautapeleiltä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa hyödynnettiin Tacticilta saatuja yhteystietoja Lasten messujen kävijöistä. Tutkimus toteutettiin sähköisenä E-lomakekyselynä. Teoriaosiossa määritettiin keskeisimpiä mielikuviin liittyviä käsitteitä: imago, brändi, identiteetti ja maine. Pohdittiin mielikuvien syntyä ja niiden merkitystä sidosryhmille. Mietittiin myös yrityksen oman toiminnan vaikutusta mielikuviin. Lopuksi käsiteltiin koko opinnäytetyöprosessia, analysoitiin tuloksia ja tehtiin päätelmiä.
Tiivistäen voisi sanoa, että mielikuvilla on merkittävä rooli ostopäätöksen tekemisessä ja yritys hyötyy positiivisista mielikuvista. Negatiivinen mielikuva yrityksestä kääntyy sitä vastaan. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan sanoa, että Tacticiin yhdistettiin innostavuus, perinteisyys ja yhdessäolon tunteen lisäys. Lautapelien kolmeksi tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nousivat viihdyttävyys, yhdessäolon tunteen lisäys sekä innovatiivisuus. Vähiten tärkeinä lautapeleissä nähtiin kotimaisuus sekä voittaminen. Tulevaisuudessa Tacticin kannattaa panostaa siihen, että se tunnetaan kotimaisena yrityksenä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa hyödynnettiin Tacticilta saatuja yhteystietoja Lasten messujen kävijöistä. Tutkimus toteutettiin sähköisenä E-lomakekyselynä. Teoriaosiossa määritettiin keskeisimpiä mielikuviin liittyviä käsitteitä: imago, brändi, identiteetti ja maine. Pohdittiin mielikuvien syntyä ja niiden merkitystä sidosryhmille. Mietittiin myös yrityksen oman toiminnan vaikutusta mielikuviin. Lopuksi käsiteltiin koko opinnäytetyöprosessia, analysoitiin tuloksia ja tehtiin päätelmiä.
Tiivistäen voisi sanoa, että mielikuvilla on merkittävä rooli ostopäätöksen tekemisessä ja yritys hyötyy positiivisista mielikuvista. Negatiivinen mielikuva yrityksestä kääntyy sitä vastaan. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan sanoa, että Tacticiin yhdistettiin innostavuus, perinteisyys ja yhdessäolon tunteen lisäys. Lautapelien kolmeksi tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nousivat viihdyttävyys, yhdessäolon tunteen lisäys sekä innovatiivisuus. Vähiten tärkeinä lautapeleissä nähtiin kotimaisuus sekä voittaminen. Tulevaisuudessa Tacticin kannattaa panostaa siihen, että se tunnetaan kotimaisena yrityksenä.