Erityislapsi päivähoidossa : Vanhemman ja päiväkodin henkilökunnan kokemuksia
Lakkala, Ritva (2016)
Lakkala, Ritva
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717750
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien kokemuksia erityislasten arjesta kotona ja päiväkodissa sekä sitä, miten vanhemmat ovat kokeneet yhteistyön päiväkodin kanssa. Tavoitteena oli saada vanhemmilta hyviä ohjeita ja vinkkejä muille erityislasten vanhemmille ja päiväkodin henkilökunnalle. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, millaisia haasteita päiväkodin lastentarhanopettajilla on erityislasten kanssa ja millaisia ohjeita he antaisivat vanhemmille, joiden lapsella todetaan erityisen tuen tarvetta. Lisäksi haluttiin tietää kokeeko päiväkodin henkilökunta, että heitä tuetaan ammatillisesti ja saavatko he työhönsä tukea esimiehiltään.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla vaasalaisilta erityislasten vanhemmilta ja lastentarhanopettajilta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään varhaiskasvatustyössä tarvittavaa osaamista ja kasvatuskumppanuutta, erityislapsen määrittelyä ja erityiskasvatusta yleensä. Tutkimuksen keskeisimpiä käsitteitä ovat varhaiskasvatus, erityiskasvatus, erityislapset, kolmiportainen tuki sekä kasvatuskumppanuus. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan 17 henkilöä. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksesta ilmeni, että sekä vanhemmat että lastentarhanopettajat ovat kokeneet suurimmat haasteet varhaiskasvatuksen vähäisten resurssien kanssa. Päiväkodin henkilökunnan resurssit ovat säästötoimien vuoksi tiukassa ja tämä näkyy myös vanhempien vastauksissa. Vanhempien huolina oli muun muassa avustajien puute ja lapsen eriarvoinen asema ryhmän jäsenenä. Lastentarhanopettajien mielestä aikaa ja henkilökuntaa on liian vähän lapsiryhmien kokoon nähden, jotta jokaiselle lapselle voitaisiin taata yksilöllistä opetusta ja jotta päiväkodin henkilökunta voisi tehdä laadukasta varhaiskasvatustyötä kaikkine kriteereineen.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla vaasalaisilta erityislasten vanhemmilta ja lastentarhanopettajilta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään varhaiskasvatustyössä tarvittavaa osaamista ja kasvatuskumppanuutta, erityislapsen määrittelyä ja erityiskasvatusta yleensä. Tutkimuksen keskeisimpiä käsitteitä ovat varhaiskasvatus, erityiskasvatus, erityislapset, kolmiportainen tuki sekä kasvatuskumppanuus. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan 17 henkilöä. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksesta ilmeni, että sekä vanhemmat että lastentarhanopettajat ovat kokeneet suurimmat haasteet varhaiskasvatuksen vähäisten resurssien kanssa. Päiväkodin henkilökunnan resurssit ovat säästötoimien vuoksi tiukassa ja tämä näkyy myös vanhempien vastauksissa. Vanhempien huolina oli muun muassa avustajien puute ja lapsen eriarvoinen asema ryhmän jäsenenä. Lastentarhanopettajien mielestä aikaa ja henkilökuntaa on liian vähän lapsiryhmien kokoon nähden, jotta jokaiselle lapselle voitaisiin taata yksilöllistä opetusta ja jotta päiväkodin henkilökunta voisi tehdä laadukasta varhaiskasvatustyötä kaikkine kriteereineen.