Kahdeksasluokkalaisten kokemukset omasta puhelimen käytöstään
Nygård, Jessica (2016)
Nygård, Jessica
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517570
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kahdeksasluokkalaisten kokemuksia omasta puhelimen käytöstään ja tutkia, kokivatko he puhelinriippuvuutta. Tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa nuorten mielipiteistä.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin vaasalaisen yläasteen kahdeksasluokkalaisilta nuorilta toukokuussa 2016, ja kyselyyn osallistui kymmenen nuorta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimustulokset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen teoriaosuus koostuu teknologian historiasta, teknologisoituneesta nuoruudesta sekä nuorista puhelimen käyttäjinä.
Tutkimuksesta selvisi, että nuoret käyttävät puhelinta keskimäärin kolmesta neljään tuntia vuorokaudessa ja tavallisin ajankohta sen käytölle on iltaisin. Puhelinta käytetään yhteydenpitoon, ajan kuluttamiseen, musiikin kuunteluun sekä sosiaaliseen mediaan. Yli puolet nuorista ei kokenut olevansa jatkuvasti tavoitettavissa. Valtaosa kuitenkin koki puhelimen käytön ajoittain stressaavaksi, yhteydenpidon pakonomaiseksi velvollisuudeksi sekä halua olla ilman puhelinta. Tutkimuksesta nousi esille, että oma puhelimen käyttö koettiin ajoittain häiritseväksi, ja kolmasosa käytti mielestään puhelinta liikaa. Yli puolet nuorista oli saanut negatiivista palautetta omasta puhelimen käytöstään ja vain muutama oli yrittänyt vähentää käyttöä. Noin puolet nuorista koki pystyvänsä olemaan useamman tunnin tai koko päivän ilman puhelinta, ja reagoivansa siihen hyvin. Suurin osa nuorista suhtautui älypuhelimen vaikutuksiin negatiivisesti. Erityisen huono vaikutus sillä koettiin olevan tavalliseen arkielämään sekä koulunkäyntiin. Tutkimuksesta myös selvisi, että noin puolet nuorista kokee puhelinriippuvuuteen viittaavia oireita ja noin puolet pystyvät säätelemään omaa puhelimen käyttöään.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin vaasalaisen yläasteen kahdeksasluokkalaisilta nuorilta toukokuussa 2016, ja kyselyyn osallistui kymmenen nuorta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimustulokset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen teoriaosuus koostuu teknologian historiasta, teknologisoituneesta nuoruudesta sekä nuorista puhelimen käyttäjinä.
Tutkimuksesta selvisi, että nuoret käyttävät puhelinta keskimäärin kolmesta neljään tuntia vuorokaudessa ja tavallisin ajankohta sen käytölle on iltaisin. Puhelinta käytetään yhteydenpitoon, ajan kuluttamiseen, musiikin kuunteluun sekä sosiaaliseen mediaan. Yli puolet nuorista ei kokenut olevansa jatkuvasti tavoitettavissa. Valtaosa kuitenkin koki puhelimen käytön ajoittain stressaavaksi, yhteydenpidon pakonomaiseksi velvollisuudeksi sekä halua olla ilman puhelinta. Tutkimuksesta nousi esille, että oma puhelimen käyttö koettiin ajoittain häiritseväksi, ja kolmasosa käytti mielestään puhelinta liikaa. Yli puolet nuorista oli saanut negatiivista palautetta omasta puhelimen käytöstään ja vain muutama oli yrittänyt vähentää käyttöä. Noin puolet nuorista koki pystyvänsä olemaan useamman tunnin tai koko päivän ilman puhelinta, ja reagoivansa siihen hyvin. Suurin osa nuorista suhtautui älypuhelimen vaikutuksiin negatiivisesti. Erityisen huono vaikutus sillä koettiin olevan tavalliseen arkielämään sekä koulunkäyntiin. Tutkimuksesta myös selvisi, että noin puolet nuorista kokee puhelinriippuvuuteen viittaavia oireita ja noin puolet pystyvät säätelemään omaa puhelimen käyttöään.