Urheiluakatemioiden valmentajayhteisöjen yhteisöllisyyden ja valmennusosaamisen kehittyminen
Pekonen, Pia (2016)
Pekonen, Pia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517404
Tiivistelmä
Tässä työelämän kehittämistehtävässä pyrittiin kehittämään urheiluakatemiavalmentajien yhteisöllisyyttä ja toimintatapoja valmennusosaamisen kehittämiseksi.Kaikissa Suomen urheiluakatemioissa (20) on tavoitteena saavuttaa toimintatapa tai -tapoja, joissa valmentajat yli lajirajojen kohtaavat toisensa säännöllisesti, jakavat osaamistaan, kuuntelevat toisiaan ja osallistuvat näin oman toimintaympäristönsä ja itsensä kehittämiseen.
Yhdessä tekemisellä on tarkoitus kannustaa ja rohkaista osallistumaan ja luoda merkitykselli-syyttä sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta saatuun osaamisen kehittymiseen ja toisaalta myös valmentajan omaan hyvinvointiin. Valmentajayhteisöjen rakentaminen ja yhteisten ta-paamisten järjestäminen ovat tähän hyvä keino.
Tämän kehittämistyön menetelmäksi valittiin toimintatutkimus. Valmentajayhteisöjen kehittäminen on jatkuva prosessi ja tämä työ osa kehitysprosessin alkuvaihetta. Tämän prosessin aikana vierailtiin urheiluakatemioissa ja laitettiin käyntiin toimintamalleja osaamisen lisäämiseksi ja yhteisen ymmärryksen vahvistamiseksi. Tavoitteena on jatkuva valmennusosaamisen ja toimintakulttuurin kehittyminen sekä valmentajien tukiprosessien hahmottaminen ja kehittäminen. Prosessin alkuvaiheen kokemuksista kysyttiin valmentajilta webropol-kyselyn avulla.
Verkosto on kehittynyt positiiviseen suuntaan. Urheiluakatemioissa on tämän vuoden aikana joko synnytetty tai muokattu valmentajayhteisön toimintaa. Ne ovat alkaneet rakentua hyvin. Isoin asia toiminnan muutokselle on se, että valmentajia on osallistettu vahvemmin ja heiltä on kysytty tarpeita ja toiveita. Uusia toimintamalleja on syntynyt ja jo toimivat ovat tehostuneet. Yhteisöllisyyden kehittymiseksi tarvittava tahtotila yhdessä tekemiselle on vahvistunut.
Jatkuva valmentajuuden kehittäminen on avainasia tullakseen hyväksi valmentajaksi. Tämän vuoksi on tärkeää, että urheiluakatemiaympäristössä valmentajille luodaan edellytyksiä itsensä kehittämiseen. Näin päästään kiinni vaikuttavampaan ja merkityksellisempään toimintaan, johon useampi haluaa sitoutua.
Osallistuminen, osallistaminen ja vuorovaikutus ovat ydinasioita toimivalle yhteisölle, joten jatkossa tavoitteena on edelleen urheiluakatemioiden valmentajayhteisöjen vahvistaminen ja sopivien toimintatapojen löytyminen valmentajien yhteisöllisyyden lisääntymiseksi ja osaamisen kehittymiseksi. Tärkeää olisi päästä entistä konkreettisemmin tukemaan valmentajia heidän kehittymisen polullaan, kuten mentoroinnin, työnohjauksen ja/tai erilaisten arvioinnin muotojen ja toimintatapojen kautta.
Yhdessä tekemisellä on tarkoitus kannustaa ja rohkaista osallistumaan ja luoda merkitykselli-syyttä sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta saatuun osaamisen kehittymiseen ja toisaalta myös valmentajan omaan hyvinvointiin. Valmentajayhteisöjen rakentaminen ja yhteisten ta-paamisten järjestäminen ovat tähän hyvä keino.
Tämän kehittämistyön menetelmäksi valittiin toimintatutkimus. Valmentajayhteisöjen kehittäminen on jatkuva prosessi ja tämä työ osa kehitysprosessin alkuvaihetta. Tämän prosessin aikana vierailtiin urheiluakatemioissa ja laitettiin käyntiin toimintamalleja osaamisen lisäämiseksi ja yhteisen ymmärryksen vahvistamiseksi. Tavoitteena on jatkuva valmennusosaamisen ja toimintakulttuurin kehittyminen sekä valmentajien tukiprosessien hahmottaminen ja kehittäminen. Prosessin alkuvaiheen kokemuksista kysyttiin valmentajilta webropol-kyselyn avulla.
Verkosto on kehittynyt positiiviseen suuntaan. Urheiluakatemioissa on tämän vuoden aikana joko synnytetty tai muokattu valmentajayhteisön toimintaa. Ne ovat alkaneet rakentua hyvin. Isoin asia toiminnan muutokselle on se, että valmentajia on osallistettu vahvemmin ja heiltä on kysytty tarpeita ja toiveita. Uusia toimintamalleja on syntynyt ja jo toimivat ovat tehostuneet. Yhteisöllisyyden kehittymiseksi tarvittava tahtotila yhdessä tekemiselle on vahvistunut.
Jatkuva valmentajuuden kehittäminen on avainasia tullakseen hyväksi valmentajaksi. Tämän vuoksi on tärkeää, että urheiluakatemiaympäristössä valmentajille luodaan edellytyksiä itsensä kehittämiseen. Näin päästään kiinni vaikuttavampaan ja merkityksellisempään toimintaan, johon useampi haluaa sitoutua.
Osallistuminen, osallistaminen ja vuorovaikutus ovat ydinasioita toimivalle yhteisölle, joten jatkossa tavoitteena on edelleen urheiluakatemioiden valmentajayhteisöjen vahvistaminen ja sopivien toimintatapojen löytyminen valmentajien yhteisöllisyyden lisääntymiseksi ja osaamisen kehittymiseksi. Tärkeää olisi päästä entistä konkreettisemmin tukemaan valmentajia heidän kehittymisen polullaan, kuten mentoroinnin, työnohjauksen ja/tai erilaisten arvioinnin muotojen ja toimintatapojen kautta.