Ottomoottorin ahtaminen
Malin, Masi (2016)
Malin, Masi
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216840
Tiivistelmä
Ahdin on nykyaikaa, ja sitä käytetään nykyään lähes jokaisessa moottorissa, koska ahtimen avulla saadaan iskutilavuudet moottorissa pienennettyä, mikä taas pudottaa moottorin painoa. Polttoainekulutus pienenee myös ja päästöt saadaan matalammaksi. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia erilaisia ahtimia ja selvittää ahtimen mitoitusmenetelmää moottoriin. Laskelmien tavoitteena on selvittää, miten pakokaasuahdin mitoitetaan ja mitä asioita tulisi ottaa huomioon mitoituksessa.
Teoriaosassa käsitellään pakokaasuahtamista, mekaanista ahtamista, ruuviahtamista, paineaaltoahtamista ja kaksivaiheahtamista. Tämän jälkeen perehdyttiin ahtoilman jäähdyttämiseen, koska se on hyötysuhteen parantamisen ja moottorin kestävyyden kannalta olennainen asia. Teoriaosan lopussa esitellään pakokaasuahtimien kehitystä 2000-luvulla.
Tutkimuksessa tehtiin esimerkkilaskelma ahtimen mitoittamisesta. Keskeisimpänä havaintona todettiin, että ahtimen oikea mitoittaminen on todella tärkeää. Väärin mitoitettu ahdin ei toimi halutulla tavalla ja pahimmassa tapauksessa voi rikkoa koko moottorin. Ahtimen valinta on aina kompromissi, mutta tärkeintä on pysyä mahdollisimman hyvällä hyötysuhdealueella kompressorikartassa ja poissa sakkausrajalta.
Teoriaosassa käsitellään pakokaasuahtamista, mekaanista ahtamista, ruuviahtamista, paineaaltoahtamista ja kaksivaiheahtamista. Tämän jälkeen perehdyttiin ahtoilman jäähdyttämiseen, koska se on hyötysuhteen parantamisen ja moottorin kestävyyden kannalta olennainen asia. Teoriaosan lopussa esitellään pakokaasuahtimien kehitystä 2000-luvulla.
Tutkimuksessa tehtiin esimerkkilaskelma ahtimen mitoittamisesta. Keskeisimpänä havaintona todettiin, että ahtimen oikea mitoittaminen on todella tärkeää. Väärin mitoitettu ahdin ei toimi halutulla tavalla ja pahimmassa tapauksessa voi rikkoa koko moottorin. Ahtimen valinta on aina kompromissi, mutta tärkeintä on pysyä mahdollisimman hyvällä hyötysuhdealueella kompressorikartassa ja poissa sakkausrajalta.