SomeBody® -ryhmätoiminnan vaikutus alakoulun oppilaiden kehotietoisuus- ja tietoisuustaitoihin
Vanhatalo, Isabell (2016)
Vanhatalo, Isabell
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417201
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni lähtökohtana oli oma kiinnostukseni ihmisen hyvinvointia kohtaan ja mahdollisuus tutkia lasten hyvinvoinnin tukemista ja kehittämistä SomeBody-hankkeen avulla. Opinnäytetyössäni selvitän SomeBody®-ryhmätoiminnan tavoitteiden mukaisia vaikutuksia alakoulun oppilaiden kehotietoisuuteen ja tietoisuustaitohin. Lisäksi arvioin hankkeen toiminnan vaikuttavuuden arviointiin käytettäviä mittareita ja niiden luotettavuutta.
SomeBody-hankkeen tarkoituksena on kehittää menetelmästä toimiva opetuskokonaisuus, joka tukee kehotietoisuuden ja tietoisuustaitojen kehitystä. SomeBody®-menetelmä on uudenlainen yhdistelmä psykofyysisen fysioterapian, psykososiaalisen sosiaalityön ja vuorovaikutuksellisen ohjaustyön työvälineitä. Opinnäytetyöni tavoitteena oli, että SomeBody-hanke voisi hyödyntää selvitystyöni tuloksia ja sen tuomaa tietoa menetelmästä ja mittareista niiden kehittämiseksi edelleen.
Opinnäytetyöni on tapaustutkimus. Tutkimusaineisto on valmiiksi kerättyä materiaalia kolmesta Friitalan alakoulussa pidetystä SomeBody®-ryhmän toiminnasta. Aineisto sisältää sekä määrällistä, että laadullista tutkimusmateriaalia. Materiaali on kerätty viiden erilaisen mittarin avulla ryhmien toteutusten aikana. Lisäksi aineistoon kuuluu ryhmien ohjaajien kesken käyty arviointikeskustelu ryhmätoiminnasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että SomeBody®-ryhmätoiminnalla on vaikutusta alakoulun oppilaiden kehotietoisuuteen ja tietoisuustaitoihin. Kehitystä tapahtui kehonosien luettelemisessa ja tunteiden luettelemisessa sekä tunnesanojen laadussa, joita lapset luettelivat. Käytetyt arviointimittarit kaipaavat kuitenkin vielä kehitystyötä saavuttaakseen täyden potentiaalinsa. Fiilisjana-mittarin tulokset erosivat toisistaan huomattavasti ryhmien välillä ja esimerkiksi mittarin käytön ohjeistusta tulee kehittää tarkemmaksi. Kehonkuvapiirros ei välttämättä ole tarpeellinen arviointimittarina, mutta on harjoitteena kannattava. Arviointikeskustelu ryhmien ohjaajien kesken antoi paljon informatiivista materiaalia menetelmän ja arviointimittarien kehittämiseksi.
SomeBody-hankkeen tarkoituksena on kehittää menetelmästä toimiva opetuskokonaisuus, joka tukee kehotietoisuuden ja tietoisuustaitojen kehitystä. SomeBody®-menetelmä on uudenlainen yhdistelmä psykofyysisen fysioterapian, psykososiaalisen sosiaalityön ja vuorovaikutuksellisen ohjaustyön työvälineitä. Opinnäytetyöni tavoitteena oli, että SomeBody-hanke voisi hyödyntää selvitystyöni tuloksia ja sen tuomaa tietoa menetelmästä ja mittareista niiden kehittämiseksi edelleen.
Opinnäytetyöni on tapaustutkimus. Tutkimusaineisto on valmiiksi kerättyä materiaalia kolmesta Friitalan alakoulussa pidetystä SomeBody®-ryhmän toiminnasta. Aineisto sisältää sekä määrällistä, että laadullista tutkimusmateriaalia. Materiaali on kerätty viiden erilaisen mittarin avulla ryhmien toteutusten aikana. Lisäksi aineistoon kuuluu ryhmien ohjaajien kesken käyty arviointikeskustelu ryhmätoiminnasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että SomeBody®-ryhmätoiminnalla on vaikutusta alakoulun oppilaiden kehotietoisuuteen ja tietoisuustaitoihin. Kehitystä tapahtui kehonosien luettelemisessa ja tunteiden luettelemisessa sekä tunnesanojen laadussa, joita lapset luettelivat. Käytetyt arviointimittarit kaipaavat kuitenkin vielä kehitystyötä saavuttaakseen täyden potentiaalinsa. Fiilisjana-mittarin tulokset erosivat toisistaan huomattavasti ryhmien välillä ja esimerkiksi mittarin käytön ohjeistusta tulee kehittää tarkemmaksi. Kehonkuvapiirros ei välttämättä ole tarpeellinen arviointimittarina, mutta on harjoitteena kannattava. Arviointikeskustelu ryhmien ohjaajien kesken antoi paljon informatiivista materiaalia menetelmän ja arviointimittarien kehittämiseksi.