Quality control: analysing damage reports and customer complaints : case: Company X
Tiainen, Emmi (2016)
Tiainen, Emmi
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417293
Tiivistelmä
Laadun johtaminen on aina ollut tärkeä osa yrityksen menestystä, mutta nopeasti kehittyvä teknologia, vaativammat asiakkaat sekä intensiivisempi kilpailu, painostavat yrityksiä parantamaan laadun tasoa. Yrityksissä pitää keskittyä parantamaan jatkuvasti tuotteita, palveluita, prosesseja sekä ihmisiä, jotta voidaan ehkäistä ongelmia ja tarjota parasta laatua asiakkaille. Laatu on avaintekijä kilpailuedun saavuttamiseen markkinoilla, joka tarkoittaa asiakkaiden vaatimuksien täyttämistä ja tarpeiden tyydyttämistä.
Tämä opinnäytetyö tutkii laatujohtamisen ja laadun parantamisen tärkeyttä palvelualalla erityisesti logistiikassa. Tämän ohella suoritetaan laatukontrolli case yritykselle. Lopullinen tavoite on selvittää yrityksen kuljetusjärjestelmän toiminnan laatutaso ja onko tarvetta edistää suunnitelmaa laadun parantamiseksi.
Tämä opinnäytetyö on deduktiivinen ja käytetty tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen. Kerätty ja analysoitu tieto on sekundääristä tietoa, jota teoreettisessa osuudessa tutkija keräsi kirjallisuudesta, artikkeleista ja internet sivustoilta tutkiakseen laatua, laatujohtamista sekä laadun parannusta. Empiirisessä osuudessa tutkija sai sekundäärisen tiedon case yrityksen tietokannasta. Analysoitu tieto tässä opinnäytetyössä on case yrityksen asiakasreklamaatiot ja vaurioilmoitukset.
Tiedon analysoinnista saadut tulokset ja tehdyt havainnot teoreettisessa tutkimuksessa ovat esitelty Six Sigma ja PDCA menetelmää käyttäen. Laatukontrollista saadut tulokset ovat positiivia suhteessa case yrityksen asettamiin tavoitteisiin, joten välittömiin toimenpiteisiin kuten laadun parantamiseen ei ole tarvetta. Tutkimuksen tuloksista saatu tieto on tarpeellista, jota case yritys voi käyttää myöhempiin tutkimuksiin sekä mahdollisiin parannussuunnitelmien ja kontrollien laatimiseen.
Tämä opinnäytetyö tutkii laatujohtamisen ja laadun parantamisen tärkeyttä palvelualalla erityisesti logistiikassa. Tämän ohella suoritetaan laatukontrolli case yritykselle. Lopullinen tavoite on selvittää yrityksen kuljetusjärjestelmän toiminnan laatutaso ja onko tarvetta edistää suunnitelmaa laadun parantamiseksi.
Tämä opinnäytetyö on deduktiivinen ja käytetty tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen. Kerätty ja analysoitu tieto on sekundääristä tietoa, jota teoreettisessa osuudessa tutkija keräsi kirjallisuudesta, artikkeleista ja internet sivustoilta tutkiakseen laatua, laatujohtamista sekä laadun parannusta. Empiirisessä osuudessa tutkija sai sekundäärisen tiedon case yrityksen tietokannasta. Analysoitu tieto tässä opinnäytetyössä on case yrityksen asiakasreklamaatiot ja vaurioilmoitukset.
Tiedon analysoinnista saadut tulokset ja tehdyt havainnot teoreettisessa tutkimuksessa ovat esitelty Six Sigma ja PDCA menetelmää käyttäen. Laatukontrollista saadut tulokset ovat positiivia suhteessa case yrityksen asettamiin tavoitteisiin, joten välittömiin toimenpiteisiin kuten laadun parantamiseen ei ole tarvetta. Tutkimuksen tuloksista saatu tieto on tarpeellista, jota case yritys voi käyttää myöhempiin tutkimuksiin sekä mahdollisiin parannussuunnitelmien ja kontrollien laatimiseen.