Pajatoiminta päiväkoti Vankkurissa - tuottaako toiminta lasten sitoutuneisuutta?
Piippo, Jukka (2016)
Piippo, Jukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417172
Tiivistelmä
Päiväkoti Vankkurissa aloitettiin syyskuussa 2015 uusi, itse kehitetty toimintamuoto, jota kutsutaan pajatoiminnaksi. Päiväkodeissa on monenlaista pienryhmä- ja pajatoimintaa, mutta vastaavanlaisesta rakenteellisesta ja systemaattisesta pajatoiminnasta ei ole juurikaan raportoitu.
Päiväkodin kolme pajaa ovat saaneet sisältönsä lapselle luontaisten tapojen toimia mukaan. Ateljeessa mahdollistuu kaikenlainen taiteilu, peuhulassa on mahdollisuus liikunnallisiin mielikuvitusleikkeihin ja tutkimushuoneessa voidaan tutkia asioita kaikilla aisteilla. Tässä toimintatutkimuksellisessa opinnäytetyössä tarkasteltiin LIS-YC-menetelmää (Leuven Involve-ment Scale of Young Children) käyttämällä tuottaako pajatoiminta lasten sitoutuneisuutta toimintaan.
Aineiston analysointi LIS-YC-menetelmällä mahdollistaa paitsi sitoutuneisuuden mittaamisen myös sen vertailun. Menetelmä on kansainvälisesti yleisesti käytössä ja sen avulla on tehty monia tutkimuksia ja opinnäytetöitä Suomessakin. Sitoutuneisuuden määrä on yhteydessä varhaiskasvatuksen laatuun, joten kyseessä on tärkeä mittari.
Opinnäytetyön materiaali kerättiin videoimalla lasten pajatoimintaa. Videoita (á kolme minuuttia) kuvattiin yhdeksän, kolme jokaisesta pajasta. Videoiduissa toimintahetkillä oli 2–5 lasta (3–6 vuoden ikäisiä). Videot analysoi päiväkoti Vankkurin henkilökunta (11 henkilöä).
Tulokset osoittivat korkeaa sitoutuneisuuden tasoa, sillä keskiarvo oli 1–5 asteikolla 4,13. Tulos on todella korkea verrattuna muihin LIS-YC-tutkimuksiin. On kuitenkin otettava huomioon, että arviointi ei ollut täysin yhtenäinen ja aineiston määrä oli pienehkö. Täten tulos ei ole täysin verrattavissa muihin vastaaviin tutkimuksiin. Kuitenkin voidaan todeta, että pajatoiminta tuottaa lasten sitoutuneisuutta toimintaan.
Tutkimus olisi kiinnostavaa toistaa vuoden tai kahden päästä. Tällöin voitaisiin verrata tutkimustuloksia keskenään ja samalla seurata ovatko arviointikäytännöt päiväkoti Vankkurissa muuttuneet yhtenäisimmiksi. Samoin vertailu (samalla tutkimusmenetelmällä) muissa päiväkodeissa mahdollisesti olevaan pajatoimintaan olisi kiinnostavaa.
Päiväkodin kolme pajaa ovat saaneet sisältönsä lapselle luontaisten tapojen toimia mukaan. Ateljeessa mahdollistuu kaikenlainen taiteilu, peuhulassa on mahdollisuus liikunnallisiin mielikuvitusleikkeihin ja tutkimushuoneessa voidaan tutkia asioita kaikilla aisteilla. Tässä toimintatutkimuksellisessa opinnäytetyössä tarkasteltiin LIS-YC-menetelmää (Leuven Involve-ment Scale of Young Children) käyttämällä tuottaako pajatoiminta lasten sitoutuneisuutta toimintaan.
Aineiston analysointi LIS-YC-menetelmällä mahdollistaa paitsi sitoutuneisuuden mittaamisen myös sen vertailun. Menetelmä on kansainvälisesti yleisesti käytössä ja sen avulla on tehty monia tutkimuksia ja opinnäytetöitä Suomessakin. Sitoutuneisuuden määrä on yhteydessä varhaiskasvatuksen laatuun, joten kyseessä on tärkeä mittari.
Opinnäytetyön materiaali kerättiin videoimalla lasten pajatoimintaa. Videoita (á kolme minuuttia) kuvattiin yhdeksän, kolme jokaisesta pajasta. Videoiduissa toimintahetkillä oli 2–5 lasta (3–6 vuoden ikäisiä). Videot analysoi päiväkoti Vankkurin henkilökunta (11 henkilöä).
Tulokset osoittivat korkeaa sitoutuneisuuden tasoa, sillä keskiarvo oli 1–5 asteikolla 4,13. Tulos on todella korkea verrattuna muihin LIS-YC-tutkimuksiin. On kuitenkin otettava huomioon, että arviointi ei ollut täysin yhtenäinen ja aineiston määrä oli pienehkö. Täten tulos ei ole täysin verrattavissa muihin vastaaviin tutkimuksiin. Kuitenkin voidaan todeta, että pajatoiminta tuottaa lasten sitoutuneisuutta toimintaan.
Tutkimus olisi kiinnostavaa toistaa vuoden tai kahden päästä. Tällöin voitaisiin verrata tutkimustuloksia keskenään ja samalla seurata ovatko arviointikäytännöt päiväkoti Vankkurissa muuttuneet yhtenäisimmiksi. Samoin vertailu (samalla tutkimusmenetelmällä) muissa päiväkodeissa mahdollisesti olevaan pajatoimintaan olisi kiinnostavaa.