NEUVOLAN JA VARHAISKASVATUKSEN YHTEISTYÖ PERHEKESKUKSESSA
Nieminen, Kristiina (2016)
Nieminen, Kristiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317071
Tiivistelmä
Nieminen, Kristiina. Neuvolan ja varhaiskasvatuksen yhteistyö perhekeskuksessa. Helsinki, syksy 2016, 50 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön aiheena on lastenneuvolan ja päiväkodin välinen yhteistyö perhekeskuksessa. Perhekeskuksia on perustettu runsaasti viime vuosina eri puolille Suomea. Niiden kaikkien tavoitteena on tuoda kattava palveluverkosto lähekkäin lapsille ja lapsiperheille. Kaupunkeihin ja kuntiin perhekeskuksia on perustettu hieman erilaisilla palvelukokonaisuuksilla. Tutkimuskohteena olevassa perhekeskuksessa toimii neuvola ja päiväkoti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin terveydenhoitajien ja varhaiskasvattajien yhteistyötä. Teemallisiin yksilöhaastatteluihin osallistui terveydenhoitajia ja varhaiskasvattajia. Tavoitteena oli kuvata hyvin toimivaa yhteistyötä ja löytää kehittämiskohteet ja kartoittaa, millaisia toiveita henkilökunnalla oli yhteistyön kehittämisen suhteen. Toiminnan kehittämisestä hyötyvät henkilöstön ohella myös perhekeskuksen asiakkaat eli lapset ja heidän perheensä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella sekä lastenneuvolan että päiväkodin henkilökunta halusivat tehdä enemmän ja säännöllisempää yhteistyötä toistensa kanssa. Tiedonkulun helpottamiseksi toivottiin kattavamman tietoja kokoavan lomakkeen käyttöönottoa, jota sekä lastenneuvola että päiväkoti voivat hyödyntää yhdessä. Henkilöstö toi esille tarpeen tuntea paremmin toistensa toimintaa ja henkilökohtaisten tapaamisten tarpeellisuuden. Organisaatioiden johdon toivottiin tekevän jatkossa enemmän yhteistyötä ja keräävän palautetta enemmän työntekijöiltä yhteistyöstä, tiedonkulusta ja työhön liittyvistä muutoksista.
Tulosten mukaan hyvin toimivan yhteistyön pohjana ovat sujuva tiedonkulku ja erilaiset yhteistyömuodot sekä toisen ammattiyhteisön toimintamallien laajempi tuntemus.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön aiheena on lastenneuvolan ja päiväkodin välinen yhteistyö perhekeskuksessa. Perhekeskuksia on perustettu runsaasti viime vuosina eri puolille Suomea. Niiden kaikkien tavoitteena on tuoda kattava palveluverkosto lähekkäin lapsille ja lapsiperheille. Kaupunkeihin ja kuntiin perhekeskuksia on perustettu hieman erilaisilla palvelukokonaisuuksilla. Tutkimuskohteena olevassa perhekeskuksessa toimii neuvola ja päiväkoti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin terveydenhoitajien ja varhaiskasvattajien yhteistyötä. Teemallisiin yksilöhaastatteluihin osallistui terveydenhoitajia ja varhaiskasvattajia. Tavoitteena oli kuvata hyvin toimivaa yhteistyötä ja löytää kehittämiskohteet ja kartoittaa, millaisia toiveita henkilökunnalla oli yhteistyön kehittämisen suhteen. Toiminnan kehittämisestä hyötyvät henkilöstön ohella myös perhekeskuksen asiakkaat eli lapset ja heidän perheensä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella sekä lastenneuvolan että päiväkodin henkilökunta halusivat tehdä enemmän ja säännöllisempää yhteistyötä toistensa kanssa. Tiedonkulun helpottamiseksi toivottiin kattavamman tietoja kokoavan lomakkeen käyttöönottoa, jota sekä lastenneuvola että päiväkoti voivat hyödyntää yhdessä. Henkilöstö toi esille tarpeen tuntea paremmin toistensa toimintaa ja henkilökohtaisten tapaamisten tarpeellisuuden. Organisaatioiden johdon toivottiin tekevän jatkossa enemmän yhteistyötä ja keräävän palautetta enemmän työntekijöiltä yhteistyöstä, tiedonkulusta ja työhön liittyvistä muutoksista.
Tulosten mukaan hyvin toimivan yhteistyön pohjana ovat sujuva tiedonkulku ja erilaiset yhteistyömuodot sekä toisen ammattiyhteisön toimintamallien laajempi tuntemus.