"Kato kun mä osasin!" : Opas kasvattajalle varhaiskasvatusikäisen lapsen itsetunnosta ja sen tukemisesta
Koljonen, Henna (2016)
Koljonen, Henna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317060
Tiivistelmä
Koljonen, Henna. ”Kato kun mä osasin!” – Opas kasvattajalle varhaiskasvatusikäisen lapsen itsetunnosta ja sen tukemisesta. Syksy 2016, 122 sivua ja 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), Lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, tuottaa ja arvioida varhaiskasvatusikäisen lapsen itsetuntoa käsittelevä opas kasvattajille yhteistyössä Suomen Mielenterveysseuran kanssa. Oppaan tarkoituksena oli tuoda tietoisuuteen, mitä varhaiskasvatusikäisen lapsen itsetunto on, mistä se rakentuu ja mitkä asiat sen kehittymiseen ja muodostumiseen vaikuttavat sekä miten varhaiskasvatusikäisen lapsen itsetuntoa voidaan tukea ja edistää. Oppaan kohderyhmänä olivat kasvattajat, joilla tarkoitettiin tässä opinnäytetyössä varhaiskasvattajaa päivähoidossa ja harrastus-, kerho- tai leikkitoiminnan ohjaajaa sekä lapsen vanhempia tai muita huoltajia, joille lapsen huolto on uskottu.
Oppaassa näkökulmana oli varhaiskasvatusikäisten lasten itsetunto, mutta siihen sisällytettiin jonkin verran myös yleistä tietoa itsetunnosta iästä riippumatta. Varhaiskasvatusikäiset lapset määriteltiin tässä opinnäytetyössä 0–6-vuotiaiksi lapsiksi. Oppaaseen tuotettiin kaksi osiota, joista ensimmäiseen osaan sisällytettiin teoreettista tietoa itsetunnosta ja sen tukemisesta ja edistämisestä. Oppaan toiseen osaan listattiin esimerkkejä menetelmistä, joiden avulla lapsen itsetuntotaitoja voidaan tukea ja edistää varhaiskasvatuksessa.
Oppaan arvioi arviointilomakkeen avulla työelämäyhteistyötaho ja valmistuvia sosionomi-opiskelijoita. Oppaan aihe koettiin erittäin tärkeäksi ja leikit helposti toteutettaviksi. Opas julkaistaan Suomen Mielenterveysseuran kotisivuilla PDF-tiedostona. Oppaan avulla haluttiin korostaa lasten itsetuntotaitojen tukemisen ja edistämisen tärkeyttä alkaen jo varhaisessa lapsuudessa.
Asiasanat: lapset, varhaiskasvatus, itsetunto, itsetunnon tukeminen, kasvattaja
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, tuottaa ja arvioida varhaiskasvatusikäisen lapsen itsetuntoa käsittelevä opas kasvattajille yhteistyössä Suomen Mielenterveysseuran kanssa. Oppaan tarkoituksena oli tuoda tietoisuuteen, mitä varhaiskasvatusikäisen lapsen itsetunto on, mistä se rakentuu ja mitkä asiat sen kehittymiseen ja muodostumiseen vaikuttavat sekä miten varhaiskasvatusikäisen lapsen itsetuntoa voidaan tukea ja edistää. Oppaan kohderyhmänä olivat kasvattajat, joilla tarkoitettiin tässä opinnäytetyössä varhaiskasvattajaa päivähoidossa ja harrastus-, kerho- tai leikkitoiminnan ohjaajaa sekä lapsen vanhempia tai muita huoltajia, joille lapsen huolto on uskottu.
Oppaassa näkökulmana oli varhaiskasvatusikäisten lasten itsetunto, mutta siihen sisällytettiin jonkin verran myös yleistä tietoa itsetunnosta iästä riippumatta. Varhaiskasvatusikäiset lapset määriteltiin tässä opinnäytetyössä 0–6-vuotiaiksi lapsiksi. Oppaaseen tuotettiin kaksi osiota, joista ensimmäiseen osaan sisällytettiin teoreettista tietoa itsetunnosta ja sen tukemisesta ja edistämisestä. Oppaan toiseen osaan listattiin esimerkkejä menetelmistä, joiden avulla lapsen itsetuntotaitoja voidaan tukea ja edistää varhaiskasvatuksessa.
Oppaan arvioi arviointilomakkeen avulla työelämäyhteistyötaho ja valmistuvia sosionomi-opiskelijoita. Oppaan aihe koettiin erittäin tärkeäksi ja leikit helposti toteutettaviksi. Opas julkaistaan Suomen Mielenterveysseuran kotisivuilla PDF-tiedostona. Oppaan avulla haluttiin korostaa lasten itsetuntotaitojen tukemisen ja edistämisen tärkeyttä alkaen jo varhaisessa lapsuudessa.
Asiasanat: lapset, varhaiskasvatus, itsetunto, itsetunnon tukeminen, kasvattaja