Vastuullisuusteemat brändin kuluttajaviestinnässä
Kuparinen, Kiia Maria (2016)
Kuparinen, Kiia Maria
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317062
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan vastuullisuusteemojen esiintymistä brändien kuluttajaviestinnässä. Aihe on ajankohtainen, sillä tuotteen vastuullisuus vaikuttaa tutkitusti kuluttajan ostopäätökseen. Tuomalla esiin toimintojen ja tuotteiden vastuullisuutta brändi voi vaikuttaa menestykseensä. Tavoitteena on selvittää, miten ja missä kanavissa brändi voi toteuttaa kuluttajaviestintäänsä toimintansa vastuullisuudesta. Lisäksi tarkoituksena on tuottaa kehitysehdotuksia, joiden avulla brändin kuluttajaviestintää toiminnan ja tuotteiden vastuullisuudesta voidaan kehittää.
Tietoperustan sisällöt on rajattu siten, että työssä keskitytään tutkimaan brändiä, vastuullisuutta brändin ja erityisesti elintarviketuotebrändin ominaisuutena sekä brändiviestintää. Tietoperustassa on pyritty käyttämään mahdollisimman tuoreita lähteitä tutkimuksen ajankohtaisen aiheen vuoksi.
Brändin tulee olla koko organisaatiota koskettava asia. Esimerkiksi brändin muodostuksella ja sille ominaisella, todellisiin asioihin perustuvalla tarinalla on vaikutuksensa menestykseen. Huolellisesti suunnitellun ja rakennetun brändin avulla onnistutaan herättämään tunteita ja sen seurauksena sitouttamaan kuluttajaa. Sitoutunut ja uskollinen asiakas ei hylkää suosikkiaan.
Vastuullisuuden ei tule olla pelkkä trendien sanelema arvo, vaan koko liiketoiminnan ydin. Vastuullisuuden tulee koskettaa koko organisaatiota. Esimerkiksi elintarviketuotteen vastuullisuus muodostuu sosiaalisen ja taloudellisen vastuun sekä ympäristövastuun ulottuvuuksista.
Vastuullisuudesta viestiminen on helppoa, kun sitä voi toteuttaa avoimesti ja kokonaisvaltaisesti. Viestimällä monikanavaisesti ja johdonmukaisesti luodaan ja ylläpidetään yhteyttä uskollisiin asiakkaisiin. Mielenkiintoisen ja tarinallisen sisällöntuotannon avulla saadaan asiakkaat jakamaan sisältöjä eteenpäin ja levittämään tietoisuutta brändistä. Tällä tavoin voidaan myös onnistua kasvattamaan asiakaskuntaa.
Laadullisten tapaus- ja vertaustutkimusten keinoin selvitetään vastuullisuusulottuvuuksien esiintymistä erityisesti työssä esiteltyjen, broilerintuotantoon erikoistuneiden elintarviketuotebrändien kuluttajaviestinnässä.
Syksyn 2016 aikana toteutetun tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että vastuullisuusulottuvuuksia tuodaan monikanavaisesti esille erilaisten teemojen avulla. Kuluttajaviestinnässä vaikuttaa kuitenkin vallitsevan trendi viestiä vastuullisuudesta melko kevyesti ja viihteellisin keinoin. Esimerkiksi videot ja kuvat ovat yleinen keino viestiä toiminnan ja tuotteiden vastuullisuudesta. Jotta brändi voi tuoda esille asiantuntijuuttaan sekä vahvistaa kuluttajansa valintaa ja tukea tämän ostopäätöstä, tulee kuluttajaviestintää syventää ja kiinnittää enemmän huomiota esimerkiksi kouluttamiseen.
Tietoperustan sisällöt on rajattu siten, että työssä keskitytään tutkimaan brändiä, vastuullisuutta brändin ja erityisesti elintarviketuotebrändin ominaisuutena sekä brändiviestintää. Tietoperustassa on pyritty käyttämään mahdollisimman tuoreita lähteitä tutkimuksen ajankohtaisen aiheen vuoksi.
Brändin tulee olla koko organisaatiota koskettava asia. Esimerkiksi brändin muodostuksella ja sille ominaisella, todellisiin asioihin perustuvalla tarinalla on vaikutuksensa menestykseen. Huolellisesti suunnitellun ja rakennetun brändin avulla onnistutaan herättämään tunteita ja sen seurauksena sitouttamaan kuluttajaa. Sitoutunut ja uskollinen asiakas ei hylkää suosikkiaan.
Vastuullisuuden ei tule olla pelkkä trendien sanelema arvo, vaan koko liiketoiminnan ydin. Vastuullisuuden tulee koskettaa koko organisaatiota. Esimerkiksi elintarviketuotteen vastuullisuus muodostuu sosiaalisen ja taloudellisen vastuun sekä ympäristövastuun ulottuvuuksista.
Vastuullisuudesta viestiminen on helppoa, kun sitä voi toteuttaa avoimesti ja kokonaisvaltaisesti. Viestimällä monikanavaisesti ja johdonmukaisesti luodaan ja ylläpidetään yhteyttä uskollisiin asiakkaisiin. Mielenkiintoisen ja tarinallisen sisällöntuotannon avulla saadaan asiakkaat jakamaan sisältöjä eteenpäin ja levittämään tietoisuutta brändistä. Tällä tavoin voidaan myös onnistua kasvattamaan asiakaskuntaa.
Laadullisten tapaus- ja vertaustutkimusten keinoin selvitetään vastuullisuusulottuvuuksien esiintymistä erityisesti työssä esiteltyjen, broilerintuotantoon erikoistuneiden elintarviketuotebrändien kuluttajaviestinnässä.
Syksyn 2016 aikana toteutetun tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että vastuullisuusulottuvuuksia tuodaan monikanavaisesti esille erilaisten teemojen avulla. Kuluttajaviestinnässä vaikuttaa kuitenkin vallitsevan trendi viestiä vastuullisuudesta melko kevyesti ja viihteellisin keinoin. Esimerkiksi videot ja kuvat ovat yleinen keino viestiä toiminnan ja tuotteiden vastuullisuudesta. Jotta brändi voi tuoda esille asiantuntijuuttaan sekä vahvistaa kuluttajansa valintaa ja tukea tämän ostopäätöstä, tulee kuluttajaviestintää syventää ja kiinnittää enemmän huomiota esimerkiksi kouluttamiseen.