Ihannekuraattori ryhmänohjaajien näkökulmasta : Yhteisöllisessä opiskeluhuoltotyössä Porvoon Amistolla
Rauha, Maria (2016)
Rauha, Maria
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316878
Tiivistelmä
Elokuussa 2014 voimaan astunut opiskelijahuoltolaki sääti kuraattoripalvelut pakollisiksi myös toisen asteen opiskelijoille. Laki jakaa opiskeluhuollon yksilölliseksi ja yhteisölliseksi painottaen yhteisöllistä opiskeluhuoltoa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä näkyväksi Porvoon ammattiopiston ryhmänohjaajien toiveet ja odotukset Porvoon kaupungin kuraattoripalveluilta yhteisöllisessä opiskeluhuoltotyössä.
Ryhmänohjaajille toteutettiin survey-tyyppinen kysely internetissä. Kysymysten aiheina olivat yhteistyö kuraattorin kanssa, toiveet kuraattoripalveluilta yhteisöllisessä opiskeluhuoltotyössä sekä kehitysehdotukset Porvoon ammattioston ja ryhmänohjaajan oman ryhmän yhteisöllisyyden tukemiseksi. Kyselylomakkeessa oli asteikkokysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Vastausta tutkimuskysymykseen etsittiin laadullisilla ja määrällisillä analysointimenetelmillä. Vastanneita ryhmänohjaajia oli 22.
Kyselyn perusteella näyttää siltä, että kuraattorin toimintatavoista ryhmän yhteisöllisyyttä tukevat eniten kuraattorin osallistuminen huoltajatapaamiseen ja konsultointi kuraattorin kanssa. Enemmistö ryhmänohjaajista toivoi yhteistyötä kuraattorin kanssa ja olettavat saavansa kuraattorilta apua vaikeisiin tilanteisiin ryhmässä. Eniten haasteita yhteisöllisen opiskeluhuoltoyön toteutumiselle aiheuttavat kiire, salassapitosäädökset ja eteenpäin saatettujen huolien palaaminen takaisin ryhmänohjaajalle.
Työn tuloksia voi käyttää Porvoon ammattiopiston yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämistyössä sekä yhdessä oppilaitoksen ja Porvoon kaupungin kuraattoripalveluiden henkilökunnan kanssa että erikseen kuraattoreiden ja ryhmänohjaajien tiimeissä. Suuntaa-antavana tuloksia voi hyödyntää myös Askolan ja Loviisan toimipisteillä, joiden ryhmänohjaajat eivät olleet mukana tutkimuksessa mutta jotka kuuluvat samaan organisaatioon. Yksittäinen opiskelija voi hyötyä tutkimuksesta välillisesti opiskellessaan yhä turvallisemmassa ja terveemmässä ryhmässä.
Ryhmänohjaajille toteutettiin survey-tyyppinen kysely internetissä. Kysymysten aiheina olivat yhteistyö kuraattorin kanssa, toiveet kuraattoripalveluilta yhteisöllisessä opiskeluhuoltotyössä sekä kehitysehdotukset Porvoon ammattioston ja ryhmänohjaajan oman ryhmän yhteisöllisyyden tukemiseksi. Kyselylomakkeessa oli asteikkokysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Vastausta tutkimuskysymykseen etsittiin laadullisilla ja määrällisillä analysointimenetelmillä. Vastanneita ryhmänohjaajia oli 22.
Kyselyn perusteella näyttää siltä, että kuraattorin toimintatavoista ryhmän yhteisöllisyyttä tukevat eniten kuraattorin osallistuminen huoltajatapaamiseen ja konsultointi kuraattorin kanssa. Enemmistö ryhmänohjaajista toivoi yhteistyötä kuraattorin kanssa ja olettavat saavansa kuraattorilta apua vaikeisiin tilanteisiin ryhmässä. Eniten haasteita yhteisöllisen opiskeluhuoltoyön toteutumiselle aiheuttavat kiire, salassapitosäädökset ja eteenpäin saatettujen huolien palaaminen takaisin ryhmänohjaajalle.
Työn tuloksia voi käyttää Porvoon ammattiopiston yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämistyössä sekä yhdessä oppilaitoksen ja Porvoon kaupungin kuraattoripalveluiden henkilökunnan kanssa että erikseen kuraattoreiden ja ryhmänohjaajien tiimeissä. Suuntaa-antavana tuloksia voi hyödyntää myös Askolan ja Loviisan toimipisteillä, joiden ryhmänohjaajat eivät olleet mukana tutkimuksessa mutta jotka kuuluvat samaan organisaatioon. Yksittäinen opiskelija voi hyötyä tutkimuksesta välillisesti opiskellessaan yhä turvallisemmassa ja terveemmässä ryhmässä.