”MULLA ON TÄMMÖINEN HYMYILEVÄ TUNNE” : 4–5-vuotiaiden lasten tunnetaitojen tukeminen Timo Tiikerin tunneryhmätuokioiden avulla
Kauno, Sini; Varis, Meiju (2016)
Kauno, Sini
Varis, Meiju
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116641
Tiivistelmä
Kauno, Sini & Varis, Meiju. ”Mulla on tämmöinen hymyilevä tunne” – 4–5-vuotiaiden lasten tunnetaitojen tukeminen Timo Tiikerin tunneryhmätuokioiden avulla. Diakonia-ammattikorkeakoulu, syksy 2016, 81 sivua, 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää 4–5-vuotiaille lapsille tunnetaitoja tukevaa pienryhmätoimintaa päiväkodissa. Tässä opinnäytetyössä tarkoitamme tunnetaidoilla kykyjä tunnistaa, sanoittaa, nimetä, ilmaista ja säädellä tunteita. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea ryhmään osallistuvien lasten tunnetaitoja. Toinen opinnäytetyön tavoitteista oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisia pienryhmätuokioita 4–5-vuotiaille lapsille. Lisäksi suunnitelluista tunnekasvatustuokioista oli tavoitteena tuottaa yhteistyötaholle mallinnus.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä erään Vantaan kaupungin päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön käytännön toteutuksena suunniteltiin ja ohjattiin tunneryhmä viidelle 4–5-vuotiaalle lapselle. Tunneryhmä koostui seitsemästä erilaisesta ryhmäkerrasta, joista jokaiselle oli oma aiheensa. Tunneryhmäkertojen aikana lasten kanssa käsiteltiin viittä erilaista tunnetta – iloa, surua, pelkoa, vihaa ja ikävää – leikin, satujen, draaman ja taiteen keinoin. Jokaisen tunneryhmäkerran runko oli samankaltainen koostuen aiheeseen johdattelusta, yhdestä tai kahdesta tunnetaitojen harjoitteluun liittyvästä toiminnallisesta harjoitteesta sekä jokaisen lapsen oman tunnevihon työstämisestä. Lisäksi jokaisella ryhmäkerralla noudatettiin samoja alku- ja loppurutiineja.
Lapset antoivat tunneryhmästä positiivista palautetta ja he olivat toiminnassa innokkaasti mukana. Erityisesti tunneryhmäkerroilla kootusta tunnevihosta pidettiin. Tunneryhmäkerroilla mukana ollut lastentarhanopettaja arvioi tunneryhmäkokonaisuuden toimivaksi ja hyvin päiväkodin pienryhmätoimintaan soveltuvaksi. Tunneryhmäkertojen käytännön toteutuksesta tehtiin mallinnus, joka on opinnäytetyön liitteenä.
Asiasanat: lapset, tunne-elämä, tunnetaidot, tunnekasvatus, varhaiskasvatus, pienryhmät
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää 4–5-vuotiaille lapsille tunnetaitoja tukevaa pienryhmätoimintaa päiväkodissa. Tässä opinnäytetyössä tarkoitamme tunnetaidoilla kykyjä tunnistaa, sanoittaa, nimetä, ilmaista ja säädellä tunteita. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea ryhmään osallistuvien lasten tunnetaitoja. Toinen opinnäytetyön tavoitteista oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisia pienryhmätuokioita 4–5-vuotiaille lapsille. Lisäksi suunnitelluista tunnekasvatustuokioista oli tavoitteena tuottaa yhteistyötaholle mallinnus.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä erään Vantaan kaupungin päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön käytännön toteutuksena suunniteltiin ja ohjattiin tunneryhmä viidelle 4–5-vuotiaalle lapselle. Tunneryhmä koostui seitsemästä erilaisesta ryhmäkerrasta, joista jokaiselle oli oma aiheensa. Tunneryhmäkertojen aikana lasten kanssa käsiteltiin viittä erilaista tunnetta – iloa, surua, pelkoa, vihaa ja ikävää – leikin, satujen, draaman ja taiteen keinoin. Jokaisen tunneryhmäkerran runko oli samankaltainen koostuen aiheeseen johdattelusta, yhdestä tai kahdesta tunnetaitojen harjoitteluun liittyvästä toiminnallisesta harjoitteesta sekä jokaisen lapsen oman tunnevihon työstämisestä. Lisäksi jokaisella ryhmäkerralla noudatettiin samoja alku- ja loppurutiineja.
Lapset antoivat tunneryhmästä positiivista palautetta ja he olivat toiminnassa innokkaasti mukana. Erityisesti tunneryhmäkerroilla kootusta tunnevihosta pidettiin. Tunneryhmäkerroilla mukana ollut lastentarhanopettaja arvioi tunneryhmäkokonaisuuden toimivaksi ja hyvin päiväkodin pienryhmätoimintaan soveltuvaksi. Tunneryhmäkertojen käytännön toteutuksesta tehtiin mallinnus, joka on opinnäytetyön liitteenä.
Asiasanat: lapset, tunne-elämä, tunnetaidot, tunnekasvatus, varhaiskasvatus, pienryhmät