Oppilaiden osallistaminen koulupäivän liikunnallistamiseen
Kirijatshenko, Elli (2016)
Kirijatshenko, Elli
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816504
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella käytännönläheinen osallistamismalli apuvälineeksi oppilaiden osallistamiseen koulun liikuntatoiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja kehittämiseen. Osallistamismallista suunniteltiin oppilaiden käyttöä palveleva yhteistyössä Päijät-Hämäläisen yläkoulun ja opinnäytetyön toimeksiantajan Nuorten akatemian kanssa. Mallia testattiin oppilaiden käytössä pilotointijaksolla, jonka tavoitteena oli selvittää mallin soveltuvuus yläkouluikäisten itsenäiseen työskentelyyn.
Projekti sijoittui vuoden 2016 kevätlukukauteen. Siihen osallistui viisi seitsemäsluokkalaista oppilasta, kolme tyttöä ja kaksi poikaa, sekä koulun liikunnanopettaja. Projekti alkoi mallin suunnittelulla hyödyntäen lähdekirjallisuutta sekä oppilaiden ja toimeksiantajan mielipiteitä. Näin oppilaiden mielipiteet saatiin heti huomioitua mallia suunniteltaessa. Tämän jälkeen osallistamismallia testattiin käytännössä huhti-toukokuuhun sijoittuneella pilotointijaksolla Päijät-Hämäläisessä yläkoulussa. Tiedonkeruu pilotoinnissa koostui oppilaiden pitämästä päiväkirjasta Google Drive palvelussa, tapaamisista sekä loppuhaastatteluista.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi osallistamismalli. Liitteistä löytyvä osallistamismalli on visualisoimaton versio, jonka vuoksi se tulee näyttäytymään erilaisena käyttäjälleen. Osallistamismalliin oltiin tyytyväisiä niin oppilaiden, liikunnanopettajan kuin toimeksiantajankin puolesta. Mallia kuvattiin toimivaksi, hyödylliseksi, hyvin laadituksi ja sen sanottiin sisältävän kaikkea mitä tarvitsee. Parannusehdotuksia osallistamismalli sai ainoastaan visuaalisen ilmeen ja opettajia informoivan materiaalin puolesta. Materiaali lisättiin valmiiseen versioon ja opinnäytetyön lopustakin löytyvä osallistamismalli tullaan visualisoimaan toimeksiantajan puolesta heidän materiaalien ulkoasua myötäileväksi. Pilotointijakson onnistumisesta heräsi paljon huomioita, mutta keskeisimmiksi nousi oppilaiden ja opettajan motivoituminen projektiin sekä yltäkylläinen tarjonta eri tahojen järjestämistä liikunnallistamishankkeista pilotointijakson aikana.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voi todeta, että osallistamismalli on toimiva yläasteikäisten käytössä. Siihen kuinka itsenäisesti oppilaat pystyvät mallia hyödyntämään, vaikuttaa kuitenkin paljon oppilasryhmän koostumus, kuten se, kuinka kypsiä ryhmän oppilaat ovat itsenäiseen ja innovatiiviseen ryhmätyöskentelyyn. Saadaanko osallistamismallin avulla aikaan pysyvää lisääntynyttä aktiivisuutta koulussa, riippuu niin oppilaiden kuin koko muun koulun henkilökunnan motivaatiosta aiheeseen.
Opinnäytetyöprojektin päätyttyä osallistamismalli siirtyy visualisoinnin jälkeen jakoon osana Nuorten Akatemian liikunnallistamismateriaaleja. Jatkotoimenpiteinä tulisi tutkia, pystytäänkö liikunnallistamishankkeilla lisäämään liikuntaa, vai korvautuuko vanha aktiivisuus vain uudella toiminnalla. Lisäksi tulisi keskittyä muuttamaan koulun toimintakulttuuria aktiivisuutta vaalivammaksi, jolla saataisiin motivaation pohjalla oleva arvomaailma pitämään aktiivisuutta tärkeänä osana koulupäivää.
Projekti sijoittui vuoden 2016 kevätlukukauteen. Siihen osallistui viisi seitsemäsluokkalaista oppilasta, kolme tyttöä ja kaksi poikaa, sekä koulun liikunnanopettaja. Projekti alkoi mallin suunnittelulla hyödyntäen lähdekirjallisuutta sekä oppilaiden ja toimeksiantajan mielipiteitä. Näin oppilaiden mielipiteet saatiin heti huomioitua mallia suunniteltaessa. Tämän jälkeen osallistamismallia testattiin käytännössä huhti-toukokuuhun sijoittuneella pilotointijaksolla Päijät-Hämäläisessä yläkoulussa. Tiedonkeruu pilotoinnissa koostui oppilaiden pitämästä päiväkirjasta Google Drive palvelussa, tapaamisista sekä loppuhaastatteluista.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi osallistamismalli. Liitteistä löytyvä osallistamismalli on visualisoimaton versio, jonka vuoksi se tulee näyttäytymään erilaisena käyttäjälleen. Osallistamismalliin oltiin tyytyväisiä niin oppilaiden, liikunnanopettajan kuin toimeksiantajankin puolesta. Mallia kuvattiin toimivaksi, hyödylliseksi, hyvin laadituksi ja sen sanottiin sisältävän kaikkea mitä tarvitsee. Parannusehdotuksia osallistamismalli sai ainoastaan visuaalisen ilmeen ja opettajia informoivan materiaalin puolesta. Materiaali lisättiin valmiiseen versioon ja opinnäytetyön lopustakin löytyvä osallistamismalli tullaan visualisoimaan toimeksiantajan puolesta heidän materiaalien ulkoasua myötäileväksi. Pilotointijakson onnistumisesta heräsi paljon huomioita, mutta keskeisimmiksi nousi oppilaiden ja opettajan motivoituminen projektiin sekä yltäkylläinen tarjonta eri tahojen järjestämistä liikunnallistamishankkeista pilotointijakson aikana.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voi todeta, että osallistamismalli on toimiva yläasteikäisten käytössä. Siihen kuinka itsenäisesti oppilaat pystyvät mallia hyödyntämään, vaikuttaa kuitenkin paljon oppilasryhmän koostumus, kuten se, kuinka kypsiä ryhmän oppilaat ovat itsenäiseen ja innovatiiviseen ryhmätyöskentelyyn. Saadaanko osallistamismallin avulla aikaan pysyvää lisääntynyttä aktiivisuutta koulussa, riippuu niin oppilaiden kuin koko muun koulun henkilökunnan motivaatiosta aiheeseen.
Opinnäytetyöprojektin päätyttyä osallistamismalli siirtyy visualisoinnin jälkeen jakoon osana Nuorten Akatemian liikunnallistamismateriaaleja. Jatkotoimenpiteinä tulisi tutkia, pystytäänkö liikunnallistamishankkeilla lisäämään liikuntaa, vai korvautuuko vanha aktiivisuus vain uudella toiminnalla. Lisäksi tulisi keskittyä muuttamaan koulun toimintakulttuuria aktiivisuutta vaalivammaksi, jolla saataisiin motivaation pohjalla oleva arvomaailma pitämään aktiivisuutta tärkeänä osana koulupäivää.