Kohti huipputuloksia : myynnin johtamisen kehittäminen Silmäasemalla
Parkatti, Leena (2016)
Parkatti, Leena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516231
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Silmäaseman myymälätyöntekijöiden näkemyksiä tämän hetkisestä myynnin johtamisesta ja saada keinoja sen parantamiseksi. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Silmäaseman myynnin johtamista. Kun myynnin johtaminen on yhtenäisempää, niin myynti lisääntyy ja tulokset paranevat.
Tutkimusaineisto kerättiin internet-kyselynä Google Formsin sovelluksen avulla. Aineiston keruussa käytettiin kyselylomaketta viisiportaisella Likert-asteikolla. Kysely lähetettiin 357 (N=357) työntekijälle, vastaajia oli 51 (N=51), jolloin vastausprosentti oli 14%. Kyselylomakkeessa oli taustakysymyksiä ja strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä, joilla mitattiin myynnin johtamista. Määrällinen aineisto analysoitiin käyttämällä SPSS-ohjelmaa ja laadullisen aineiston analysointiin käytettiin teemoittelua.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että myymälähenkilökunta kokee myynnin johtamisen melko toimivana, mutta kehitettävää löytyy. Tutkimusaineistosta nousi selvästi esille myymälähenkilökunnan tietämättömyys myyntitavoitteista niin myymälätasolla kuin henkilökohtaisten myyntitavoitteiden osalta. Myynnin johtamista voidaan kehittää parantamalla myyntitavoitteiden läpikäymistä ja muuttamalla palkitsemista.
Tutkimustuloksista tuli ilmi, että myyntitavoitteita ei käydä kunnolla läpi alueellisesti. Itä-Suomessa oltiin parhaiten tietoisia henkilökohtaisista myyntitavoitteista ja Keski-Suomessa puolet vastaajista eivät tienneet henkilökohtaisia myyntitavoitteitaan. Pohjois-Suomessa 75% tiesi henkilökohtaiset myyntitavoitteensa. Palkitsemisen osalta tuotiin esille halu henkilökohtaiseen palkitsemisjärjestelmään. Silmäasemalla on tällä hetkellä käytössä myymäläkohtainen tavoitepalkkiojärjestelmä.
Tutkimuksessa onnistuttiin löytämään ratkaisut tutkimuskysymyksiin. Tulosten yhteenvetona voidaan todeta, että esimiesten työ vaatii vahvaa johtamistaitoa. Johtamistaitoa tarvitaan, jotta myymälä pääsee asetettuihin tuloksiin ja henkilökunta saa tarvittavat tiedot menestyäkseen työssään.
Tutkimusaineisto kerättiin internet-kyselynä Google Formsin sovelluksen avulla. Aineiston keruussa käytettiin kyselylomaketta viisiportaisella Likert-asteikolla. Kysely lähetettiin 357 (N=357) työntekijälle, vastaajia oli 51 (N=51), jolloin vastausprosentti oli 14%. Kyselylomakkeessa oli taustakysymyksiä ja strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä, joilla mitattiin myynnin johtamista. Määrällinen aineisto analysoitiin käyttämällä SPSS-ohjelmaa ja laadullisen aineiston analysointiin käytettiin teemoittelua.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että myymälähenkilökunta kokee myynnin johtamisen melko toimivana, mutta kehitettävää löytyy. Tutkimusaineistosta nousi selvästi esille myymälähenkilökunnan tietämättömyys myyntitavoitteista niin myymälätasolla kuin henkilökohtaisten myyntitavoitteiden osalta. Myynnin johtamista voidaan kehittää parantamalla myyntitavoitteiden läpikäymistä ja muuttamalla palkitsemista.
Tutkimustuloksista tuli ilmi, että myyntitavoitteita ei käydä kunnolla läpi alueellisesti. Itä-Suomessa oltiin parhaiten tietoisia henkilökohtaisista myyntitavoitteista ja Keski-Suomessa puolet vastaajista eivät tienneet henkilökohtaisia myyntitavoitteitaan. Pohjois-Suomessa 75% tiesi henkilökohtaiset myyntitavoitteensa. Palkitsemisen osalta tuotiin esille halu henkilökohtaiseen palkitsemisjärjestelmään. Silmäasemalla on tällä hetkellä käytössä myymäläkohtainen tavoitepalkkiojärjestelmä.
Tutkimuksessa onnistuttiin löytämään ratkaisut tutkimuskysymyksiin. Tulosten yhteenvetona voidaan todeta, että esimiesten työ vaatii vahvaa johtamistaitoa. Johtamistaitoa tarvitaan, jotta myymälä pääsee asetettuihin tuloksiin ja henkilökunta saa tarvittavat tiedot menestyäkseen työssään.