Itsenäiseen elämään : Opas kodin ulkopuolelle sijoitetun nuoren itsenäistymisen tueksi
Johansson, Satu; Sotaniemi-Rantala, Minna (2016)
Johansson, Satu
Sotaniemi-Rantala, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815891
Tiivistelmä
Itsenäiseen elämään – Opas kodin ulkopuolelle sijoitetun nuoren itsenäistymisen tueksi
Tämän opinnäytetyönä tehdyn toiminnallisen kehittämistyön tarkoituksena oli kartoittaa lastensuojelulaitoksessa asuvan nuoren itsenäistymistaitoja ja valmiuksia sekä tuottaa Itsenäiseen elämään-opas tukemaan itsenäistymistyöskentelyssä nuorta sekä lastensuojelutyöntekijää. Oppaan tavoitteena on vastata haasteisiin, joita kodin ulkopuolelle sijoitettu nuori kohtaa itsenäistymisen hetkellä. Lisäksi tavoitteena on tukea lastensuojelutyöntekijää nuoren itsenäistymistyöskentelyssä. Ideana oli koota tieteelliseen tietoon perustuva tiivis tietopaketti, jonka ympärille voidaan rakentaa laadukasta itsenäistymistyöskentelyä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä lastensuojelupalveluja tarjoavan Havumäki Oy:n kanssa ja tuotoksena syntynyt opas kehitettiin Havumäki Oy:n yksiköiden käyttöön.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu John Bowlbyn kiintymyssuhdeteoriaan sekä teoriatietoon terveydenedistämisestä. Tietoa kerättiin tieteellisistä tutkimuksista, aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä valtakunnallisista terveydenhuollon- ja sosiaalialan organisaatioiden julkaisuista. Aihetta haluttiin pohtia sekä teoriatiedon että kokemusasiantuntijuuden kautta. Tiedon keruun menetelminä käytettiin kirjallisuuskatsauksen lisäksi myös havainnointia ja strukturoitua kyselyä. Oppaan kehittämistä varten kerättiin tietoa vaikuttavan ohjausmateriaalin luomisesta. Erityisenä haasteena huomioitiin nuorille suunnattu terveysohjaus. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi selkeärakenteinen ja visuaalisesti nuoren tavoittava Itsenäiseen elämään-opas.
Teoriatiedon pohjalta kodin ulkopuolelle sijoitetulla lapsella esiintyi häiriöitä tunnesäätelyn, kognitiivisten toimintojen, käyttäytymisen säätelyn sekä neurologisten toimintojen alueilla. Nämä häiriöt näkyivät käytännössä esimerkiksi varhaisvanhemmuutena, riskinä rikostuomioihin, mielenterveysongelmina, identiteettiongelmina, puutteina toiminnanohjauksessa, muutoksina minäkuvassa, syrjäytymisenä sekä itsetuhoisena käytöksenä. Häiriöiden ja ongelmien syitä perusteltiin kirjallisuuden mukaan pysyvien kiintymyssuhteiden puuttumisella tai varhaisissa kiintymyssuhteissa esiintyvillä häiriöillä.
Kirjallisen aineiston, havainnoinnin sekä strukturoidun kyselyn perusteella Itsenäiseen elämään-oppaaseen merkittävimmiksi teemoiksi valikoituivat mielenterveys, seksuaaliterveys, ravitsemus ja liikunta sekä oman arvontunto ja itsensä kunnioittaminen. Näistä neljästä teemasta etsittiin aineiston luokittelun avulla keskisimmät sisällöt, jotka sisällytettiin oppaaseen.
Oppaan rakentamisessa hyödynnettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja havainnointia. Kerättyjen tietojen mukaan nuoren terveyden edistämistä tukevassa oppaassa tulee kiinnittää huomiota visuaalisuuteen, kielen rakenteeseen sekä sujuvaan esitystapaan.
Kodin ulkopuolelle sijoitetun nuoren itsenäistymisen haasteita voisi tarkastella vielä syvällisemmin yksittäisinä osa-alueina tai vastaavasti laajentaa teemaa koskemaan laajempaa kokonaisuutta. Mielenkiintoisen näkökulman asiaan toisi myös tarkastelu lastensuojelutyöntekijän roolin vaikutuksesta itsenäistymisprosessiin.
Asiasanat: Lastensuojelu, varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhdeteoria, itsenäistyminen, terveysohjaus
Tämän opinnäytetyönä tehdyn toiminnallisen kehittämistyön tarkoituksena oli kartoittaa lastensuojelulaitoksessa asuvan nuoren itsenäistymistaitoja ja valmiuksia sekä tuottaa Itsenäiseen elämään-opas tukemaan itsenäistymistyöskentelyssä nuorta sekä lastensuojelutyöntekijää. Oppaan tavoitteena on vastata haasteisiin, joita kodin ulkopuolelle sijoitettu nuori kohtaa itsenäistymisen hetkellä. Lisäksi tavoitteena on tukea lastensuojelutyöntekijää nuoren itsenäistymistyöskentelyssä. Ideana oli koota tieteelliseen tietoon perustuva tiivis tietopaketti, jonka ympärille voidaan rakentaa laadukasta itsenäistymistyöskentelyä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä lastensuojelupalveluja tarjoavan Havumäki Oy:n kanssa ja tuotoksena syntynyt opas kehitettiin Havumäki Oy:n yksiköiden käyttöön.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu John Bowlbyn kiintymyssuhdeteoriaan sekä teoriatietoon terveydenedistämisestä. Tietoa kerättiin tieteellisistä tutkimuksista, aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä valtakunnallisista terveydenhuollon- ja sosiaalialan organisaatioiden julkaisuista. Aihetta haluttiin pohtia sekä teoriatiedon että kokemusasiantuntijuuden kautta. Tiedon keruun menetelminä käytettiin kirjallisuuskatsauksen lisäksi myös havainnointia ja strukturoitua kyselyä. Oppaan kehittämistä varten kerättiin tietoa vaikuttavan ohjausmateriaalin luomisesta. Erityisenä haasteena huomioitiin nuorille suunnattu terveysohjaus. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi selkeärakenteinen ja visuaalisesti nuoren tavoittava Itsenäiseen elämään-opas.
Teoriatiedon pohjalta kodin ulkopuolelle sijoitetulla lapsella esiintyi häiriöitä tunnesäätelyn, kognitiivisten toimintojen, käyttäytymisen säätelyn sekä neurologisten toimintojen alueilla. Nämä häiriöt näkyivät käytännössä esimerkiksi varhaisvanhemmuutena, riskinä rikostuomioihin, mielenterveysongelmina, identiteettiongelmina, puutteina toiminnanohjauksessa, muutoksina minäkuvassa, syrjäytymisenä sekä itsetuhoisena käytöksenä. Häiriöiden ja ongelmien syitä perusteltiin kirjallisuuden mukaan pysyvien kiintymyssuhteiden puuttumisella tai varhaisissa kiintymyssuhteissa esiintyvillä häiriöillä.
Kirjallisen aineiston, havainnoinnin sekä strukturoidun kyselyn perusteella Itsenäiseen elämään-oppaaseen merkittävimmiksi teemoiksi valikoituivat mielenterveys, seksuaaliterveys, ravitsemus ja liikunta sekä oman arvontunto ja itsensä kunnioittaminen. Näistä neljästä teemasta etsittiin aineiston luokittelun avulla keskisimmät sisällöt, jotka sisällytettiin oppaaseen.
Oppaan rakentamisessa hyödynnettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja havainnointia. Kerättyjen tietojen mukaan nuoren terveyden edistämistä tukevassa oppaassa tulee kiinnittää huomiota visuaalisuuteen, kielen rakenteeseen sekä sujuvaan esitystapaan.
Kodin ulkopuolelle sijoitetun nuoren itsenäistymisen haasteita voisi tarkastella vielä syvällisemmin yksittäisinä osa-alueina tai vastaavasti laajentaa teemaa koskemaan laajempaa kokonaisuutta. Mielenkiintoisen näkökulman asiaan toisi myös tarkastelu lastensuojelutyöntekijän roolin vaikutuksesta itsenäistymisprosessiin.
Asiasanat: Lastensuojelu, varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhdeteoria, itsenäistyminen, terveysohjaus