Hankintaprosessin kehittäminen : Case: Muuramen kunta
Sakala, Marijaana (2016)
Sakala, Marijaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110915927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110915927
Tiivistelmä
Julkiset hankinnat elävät jatkuvassa muutoksessa. Kuntien palveluhankintojen murros, lainsäädännön ja toimintaympäristön muutokset tuovat jatkuvasti uusia vaateita julkisille toimijoille, joilla on käytössään rajalliset resurssit. Hankinnat ovat useimmiten monitahoisia, vaativia ja taloudelliselta merkitykseltään suuria palveluhankintoja, joiden tarve on jatkuva.
Tehtävänä oli kehittää Muuramen kunnan hankintaprosessia luomalla yksinkertainen ja tarkoituksenmukainen toimintatapa. Tavoitteena oli määritellä pienelle hankintayksikölle soveltuva hankintaprosessi ja -ohje. Tutkimus oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Keskeisin aineisto oli hankintojen asiantuntijoiden teemahaastattelut.
Tutkimuksessa määriteltiin pienelle hankintayksikölle soveltuva hankintaprosessi ja -ohje. Tuloksena määriteltiin myös hankintaprosessin yksinkertaisuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen vaikuttavat tekijät: strategia, hankinnan asema organisaatiossa, ohjeet, kokonaissuunnittelu, sisäinen ja ulkoinen vuoropuhelu, hankintalaki, resurssien kohdentaminen, tarpeen määrittely, sopimuskauden pituus, dokumentointi, mittarit ja palautteen vaikuttavuus. Johtopäätöksenä esitettiin, miten toimeksiantajan tulee kehittää hankintaprosessiaan.
Julkinen taho tarvitsee ammattimaista hankintaa, koska julkisilla hankinnoilla on suuri yhteiskunnallinen ja taloudellinen merkitys. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys lisää osaamista, koska se toimii perehdytyspakettina hankinnoista päättäville, hankintoja tekeville ja tarjoajille. Julkiset hankinnat tulee tunnustaa omaksi asiantuntijuusalueeksi, jonka koulutuksesta yhteiskunta vastaa. Tällöin hankintaa tekevät saavat ansaitsemansa arvon ja alalle hakeudutaan.
Tehtävänä oli kehittää Muuramen kunnan hankintaprosessia luomalla yksinkertainen ja tarkoituksenmukainen toimintatapa. Tavoitteena oli määritellä pienelle hankintayksikölle soveltuva hankintaprosessi ja -ohje. Tutkimus oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Keskeisin aineisto oli hankintojen asiantuntijoiden teemahaastattelut.
Tutkimuksessa määriteltiin pienelle hankintayksikölle soveltuva hankintaprosessi ja -ohje. Tuloksena määriteltiin myös hankintaprosessin yksinkertaisuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen vaikuttavat tekijät: strategia, hankinnan asema organisaatiossa, ohjeet, kokonaissuunnittelu, sisäinen ja ulkoinen vuoropuhelu, hankintalaki, resurssien kohdentaminen, tarpeen määrittely, sopimuskauden pituus, dokumentointi, mittarit ja palautteen vaikuttavuus. Johtopäätöksenä esitettiin, miten toimeksiantajan tulee kehittää hankintaprosessiaan.
Julkinen taho tarvitsee ammattimaista hankintaa, koska julkisilla hankinnoilla on suuri yhteiskunnallinen ja taloudellinen merkitys. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys lisää osaamista, koska se toimii perehdytyspakettina hankinnoista päättäville, hankintoja tekeville ja tarjoajille. Julkiset hankinnat tulee tunnustaa omaksi asiantuntijuusalueeksi, jonka koulutuksesta yhteiskunta vastaa. Tällöin hankintaa tekevät saavat ansaitsemansa arvon ja alalle hakeudutaan.