Naishahmoesitykset videopeleissä
Perttula, Laura (2016)
Perttula, Laura
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110215635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110215635
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, minkälaisia naishahmoesityksiä videopeleissä esiintyy, miksi ne ovat tietynlaisia ja miten nykyajan pelien naishahmoesityksestä saisi soveliaamman sekä nais- että miespelaajille. Työn tarkoituksena oli tuottaa taustamateriaalia, miten luoda graafisesti, juonellisesti ja pelillisesti hyviä naishahmoja. Pelien naiskuvien kehitykseen liittyvää tietoa löytyi useista kirjallisista lähteistä, haastatteluista ja tutkimuksista. Naishahmoesityksen kehittämiseen tarkoitettu taustamateriaali on koottu painetuista lähteistä, pelinkehittäjien ja pelaajien haastatteluista sekä omista kokemuksistani.
Haastattelujen ja painettujen lähteiden perusteella selvisi seuraavaa: naiskuvan peleissä tulisi olla tasavertainen mieshahmoihin nähden, naishahmoilla tulisi olla omia tavoitteita ja heidän dialoginsa tulisi keskittyä tarinan eteenpäin viemiseen. Vaikka naishahmo ei olisi pelin protagonisti, voi hahmo silti vaikuttaa juonikulkuun ja kasvaa hahmona pelin aikana. Naishahmon graafista ilmettä suunnitellessa tulisi ottaa huomioon hahmon tausta, rooli ja tarkoitus. Useammissa peleissä voisi myös olla naispäähenkilö.
Taustamateriaalia voidaan käyttää naishahmosuunnitelmien raameina. Naishahmoesityksissä on vielä parantamisen varaa, ja toivon mukaan naispelaajien kasvanut edustus parantaa peleihin suunniteltua naiskuvaa.
Haastattelujen ja painettujen lähteiden perusteella selvisi seuraavaa: naiskuvan peleissä tulisi olla tasavertainen mieshahmoihin nähden, naishahmoilla tulisi olla omia tavoitteita ja heidän dialoginsa tulisi keskittyä tarinan eteenpäin viemiseen. Vaikka naishahmo ei olisi pelin protagonisti, voi hahmo silti vaikuttaa juonikulkuun ja kasvaa hahmona pelin aikana. Naishahmon graafista ilmettä suunnitellessa tulisi ottaa huomioon hahmon tausta, rooli ja tarkoitus. Useammissa peleissä voisi myös olla naispäähenkilö.
Taustamateriaalia voidaan käyttää naishahmosuunnitelmien raameina. Naishahmoesityksissä on vielä parantamisen varaa, ja toivon mukaan naispelaajien kasvanut edustus parantaa peleihin suunniteltua naiskuvaa.