Hotelli Pariisin Villen viiniterassin palvelukonseptin kehittäminen
Aaltonen, Sonja (2016)
Aaltonen, Sonja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110115591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110115591
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää palvelukonseptia hotelli Pariisin Villen viiniterassilla. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda kehitysideoita viiniterassin palveluprosessille, kehittää sen tarinallistamista sekä tehdä perehdytysopas uuden työntekijän perehdyttämistä varten. Opinnäytetyö on laadittu toimeksiantona Pariisin Ville hotellille ja idea opinnäytetyöhön lähti siitä kun työskentelin itse toimeksiantoyrityksessä.
Opinnäytetyössä käsitellään palveluprosessin kehittämisen, tarinankerronnan sekä perehdyttämisen teoriaa. Teorian lisäksi opinnäytetyössä on käytetty hyödyksi omaa kokemusta yrityksessä työskentelystä. Palveluprosessin kehittämisellä tunnistetaan ongelmakohtia yrityksessä sekä kehitetään niitä. Tässä on hyödynnetty Service Blueprint-mallia joka kuvastaa asiakkaan palvelupolkua viiniterassilla. Tarinankerronnalla tarkoitetaan yrityksen imagon vahvistamista tarinankerronnan avulla. Perehdyttämisellä tarkoitetaan prosessia, jonka avulla uusi työntekijä tutustuu yritykseen ja saa itsevarmuutta suorittaa omaa työnkuvaansa.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää palvelukonseptia viiniterassilla. Kehitysideat sekä tarinankerronta parantavat palveluprosessin laatua viiniterassilla sekä perehdytysopas helpottaa uusien, usein vaihtuvien työntekijöiden perehdyttämistä viiniterassilla työskentelemiseen.
Työn lopputuloksena on saavutettu kehitysideoita viiniterassille sekä otettu tarinankerronta osaksi palveluprosessia viiniterassilla. Myös tiivis perehdytysopas on luotu uusien työntekijöiden perehdyttämistä varten.
Opinnäytetyössä käsitellään palveluprosessin kehittämisen, tarinankerronnan sekä perehdyttämisen teoriaa. Teorian lisäksi opinnäytetyössä on käytetty hyödyksi omaa kokemusta yrityksessä työskentelystä. Palveluprosessin kehittämisellä tunnistetaan ongelmakohtia yrityksessä sekä kehitetään niitä. Tässä on hyödynnetty Service Blueprint-mallia joka kuvastaa asiakkaan palvelupolkua viiniterassilla. Tarinankerronnalla tarkoitetaan yrityksen imagon vahvistamista tarinankerronnan avulla. Perehdyttämisellä tarkoitetaan prosessia, jonka avulla uusi työntekijä tutustuu yritykseen ja saa itsevarmuutta suorittaa omaa työnkuvaansa.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää palvelukonseptia viiniterassilla. Kehitysideat sekä tarinankerronta parantavat palveluprosessin laatua viiniterassilla sekä perehdytysopas helpottaa uusien, usein vaihtuvien työntekijöiden perehdyttämistä viiniterassilla työskentelemiseen.
Työn lopputuloksena on saavutettu kehitysideoita viiniterassille sekä otettu tarinankerronta osaksi palveluprosessia viiniterassilla. Myös tiivis perehdytysopas on luotu uusien työntekijöiden perehdyttämistä varten.