Konversioita tuottavan internetsivuston suunnittelu
Nybäck, Maija (2016)
Nybäck, Maija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102015295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102015295
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä asiakkaiden ostopolku on siirtynyt suurelta osin internetiin. Yritysten on tärkeää luoda edustavat ja päämääriään edistävät internetsivut, joiden avulla asiakkaita voidaan auttaa etenemään ostoon tai muihin yrityksen asettamiin tavoitteisiin asti. Internetsivujen tavoitteet määritellään usein konversio-termin avulla. Esimerkiksi jos yrityksen tavoite on saada yhteydenottoja sivustolla olevan lomakkeen kautta, on tavoitekonversio tapahtunut, kun sivustolla kävijä täyttää ja lähettää lomakkeen. Internetsivut voidaan suunnitella niin, että ne johtavat sivustolla kävijät tehokkaasti haluttuihin konversioihin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen aiheena on konversioita tuottavan internetsivuston suunnittelu. Tuotoksena tehdään personal training -alan ammattilaiselle suunnitelmat, joiden pohjalta on mahdollista rakentaa konversiotehokkaat internetsivut. Tuotokseen kuuluu sivuston rakenteen, avainsanojen, sisällön, designin ja alustavan konversiotestauksen suunnitelmat.
Opinnäytetyössä käsitellään jonkin verran yleisesti internetsivujen luontia, mutta sen pääpaino on markkinoinnillisen sisällön ja sivustosuunnitelman teossa. Toimeksiantajaa hyödyttävän produktin lisäksi opinnäytetyön tavoitteena on toimia apuna niille, joiden ennakkotietämys konversioita tuottavien sivustojen luonnista on rajattua, mutta jotka tahtovat hahmottaa asiaa paremmin. Lisäksi opinnäytetyö toimi sen tekijälle ammatillisen kehittymisen ja oppimisen välineenä.
Työ toteutettiin syksyllä 2016. Sen teko alkoi teorian opettelulla, toimeksiantajan haastattelulla ja sivustoon liittyvien asioiden alkukartoituksella, minkä jälkeen alkoi varsinainen sivuston rakenteen, designin ja sisällön suunnittelu. Suunnitelmia varten sivustolle kehitettiin tavoiteasiakkaita edustavat käyttäjäprofiilit ja mallinnettiin heidän sivustolla tapahtuvia ostopolkujaan. Lisäksi sivustolle tehtiin avainsanatutkimus ja hahmoteltiin alustavia konversiotestauksen suunnitelmia.
Tuotoksena syntyi käyttökelpoiset ja konversioiden tuottamisen huomioon ottavat internetsivuston suunnitelmat. Kiireinen aikataulu ja rajalliset resurssit johtivat joihinkin kompromisseihin, kuten sivuston suunnitteluun tietokonenäyttöpohjalle, vaikka mobiilikäyttäjien huomioiminen on myös tärkeää. Produktin jälkeen toimeksiantajan sivustoon aletaan tuottaa sisältöä ja varsinainen sivuston toteutus aloitetaan.
Opinnäytetyön lukemisen jälkeen lukija hahmottaa paremmin, minkälaisia asioita konversioita tuottavan sivuston suunnittelussa tulee ottaa huomioon. Myös opinnäytetyöntekijän omat oppimistavoitteet saavutettiin suhteellisen hyvin, ja niitä voidaan täydentää vielä uusilla sivustoprojekteilla.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen aiheena on konversioita tuottavan internetsivuston suunnittelu. Tuotoksena tehdään personal training -alan ammattilaiselle suunnitelmat, joiden pohjalta on mahdollista rakentaa konversiotehokkaat internetsivut. Tuotokseen kuuluu sivuston rakenteen, avainsanojen, sisällön, designin ja alustavan konversiotestauksen suunnitelmat.
Opinnäytetyössä käsitellään jonkin verran yleisesti internetsivujen luontia, mutta sen pääpaino on markkinoinnillisen sisällön ja sivustosuunnitelman teossa. Toimeksiantajaa hyödyttävän produktin lisäksi opinnäytetyön tavoitteena on toimia apuna niille, joiden ennakkotietämys konversioita tuottavien sivustojen luonnista on rajattua, mutta jotka tahtovat hahmottaa asiaa paremmin. Lisäksi opinnäytetyö toimi sen tekijälle ammatillisen kehittymisen ja oppimisen välineenä.
Työ toteutettiin syksyllä 2016. Sen teko alkoi teorian opettelulla, toimeksiantajan haastattelulla ja sivustoon liittyvien asioiden alkukartoituksella, minkä jälkeen alkoi varsinainen sivuston rakenteen, designin ja sisällön suunnittelu. Suunnitelmia varten sivustolle kehitettiin tavoiteasiakkaita edustavat käyttäjäprofiilit ja mallinnettiin heidän sivustolla tapahtuvia ostopolkujaan. Lisäksi sivustolle tehtiin avainsanatutkimus ja hahmoteltiin alustavia konversiotestauksen suunnitelmia.
Tuotoksena syntyi käyttökelpoiset ja konversioiden tuottamisen huomioon ottavat internetsivuston suunnitelmat. Kiireinen aikataulu ja rajalliset resurssit johtivat joihinkin kompromisseihin, kuten sivuston suunnitteluun tietokonenäyttöpohjalle, vaikka mobiilikäyttäjien huomioiminen on myös tärkeää. Produktin jälkeen toimeksiantajan sivustoon aletaan tuottaa sisältöä ja varsinainen sivuston toteutus aloitetaan.
Opinnäytetyön lukemisen jälkeen lukija hahmottaa paremmin, minkälaisia asioita konversioita tuottavan sivuston suunnittelussa tulee ottaa huomioon. Myös opinnäytetyöntekijän omat oppimistavoitteet saavutettiin suhteellisen hyvin, ja niitä voidaan täydentää vielä uusilla sivustoprojekteilla.