3D-pelien kenttäsuunnittelu
Kallio, Markus (2008)
Kallio, Markus
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään videopelien kenttäsuunnittelua sekä teorian, että käytännön soveltamisen kautta. Työssä selvitetään, mitä kenttäsuunnittelu on käytännössä, millainen on modernissa peliprojektissa työskentelevän kenttäsuunnittelijan työnkuva ja mitä osaamisalueita häneltä vaaditaan. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään kenttäsuunnittelun historiaa, teknologiaa videopelien takana sekä pelattavuutta ja pelikenttien rakentamista käytännössä. Kenttäsuunnittelu on erittäin laaja käsite, koko käsitteen selittäminen opinnäytetyön puitteissa on mahdotonta. Työssä onkin pyritty vain selvittämään kenttäsuunnittelun pääpiirteet. Tämän lisäksi keskitytään syvemmin tiettyihin aihealueisiin, kuten grafiikan luomiseen, pelattavuuteen ja pelaajan ohjaukseen. Opinnäytetyön case-osiossa rakennettaan esimerkkikenttä Sourcepelimoottorille. Pelikentässä esitellään opinnäytetyössä käsiteltyjä grafiikkatekniikoita ja pelaajan ohjausta.