Hyvä vastaanotto
Männistö, Anne (2008)
Männistö, Anne
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on perehdytyskansion kokoaminen hotelli Cumulus Olympiaan. Opinnäytetyön lopputuotoksena toimeksiantajalle on valmistunut hotellin vastaanottoon henkilöstön perehdytyskansio. Työhön kuuluu myös teoriaosuus, joka käsittelee perehdyttämistä ja työnopastusta sekä hotellia toimintaympäristönä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle perehdyttämisen apuväline, jonka avulla perehdytettävä työntekijä saa yleiskuvan organisaatiosta, sen toimintatavoista sekä toimintaympäristöstä. Perehdytyskansio on tarkoitettu sekä uusille työntekijöille, toimipaikkaa vaihtaville vanhoille työntekijöille että ulkopuoliselle työvoimalle. Perehdyttämistä pohditaan teoriaosuudessa sen merkityksen, tavoitteiden, suunnittelun, seurannan ja kehittämisen näkökulmista. Työssä tutustutaan myös toimeksiantajan perehdytystoimintaan ja esitellään muutamia kehitysehdotuksia. Hotellitoimintaa tarkastellaan teoriaosuudessa sekä palvelutuotteena että asiakastyytyväisyyden kannalta. Perehdytyskansio on koottu kolmea elementtiä silmällä pitäen. Kansion yksi tarkoitus on auttaa käyttäjäänsä onnistumaan työssään ja onnistumisen kautta ylläpitää työtyytyväisyyttä. Toinen näkökulma kansion kokoamisessa on ollut asiakastyytyväisyys. Palvelutuotteen kohdalla henkilöstön merkitys asiakastyytyväisyyden muodostumisessa korostuu ja sitä kautta myös perehdyttämisen tärkeys. Kolmas kansion kokoamiseen vaikuttanut elementti on ollut työsuojelu. Palvelualoilla työskentelyyn liittyy omat riskinsä, minkä vuoksi kansiossa on tuotu esiin turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyviä tekijöitä.