Venäläisten ostosmatkailun merkitys Kuhmossa
Perttunen, Timo (2016)
Perttunen, Timo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513029
Tiivistelmä
Kuhmolla on pitkät perinteet kaupankäynnin suhteen venäläisten kanssa. Venäläisten ostosmatkailijoiden määrä on kasvanut suuresti Suomessa viimeisten vuosikymmenten aikana. Viime vuosina venäläisten määrä Kuhmon katukuvassa on kuitenkin vähentynyt huomattavasti.
Tehtävänä oli selvittää, mikä on venäläisten ostosmatkailijoiden merkitys tänä päivänä Kuhmossa, kuinka se on muuttunut viime vuosina ja mikä muutokseen on vaikuttanut.
Tavoitteena oli haastatella kaikkia Kuhmon keskustassa sijaitsevia elintarvikeliikkeitä ja suurimpia päivittäistavara liikkeitä, joissa venäläisiä asiakkaita on käynyt. Toisena tavoitteena oli selvittää, millainen Kuhmossa käyvä venäläinen ostosmatkailija on.
Tutkimus toteutettiin monin eri tavoin. Kuhmolaisia yrityksiä haastateltiin sähköisellä kyselylomakkeella. Venäläisten matkailijoiden määrän selvittämiseen käytettiin paljon internet-lähteitä. Venäläisten ostosmatkailijoiden asiakasprofiilien luomista varten, haastateltiin Suomessa kulkevia venäläisiä ja verrattiin niitä omakohtaisiin kokemuksiin. Profiilien luomiseen käytettiin myös paljon internetistä poimittuja oppimateriaaleja venäläisistä, sekä sähköisenmedian artikkeleja. Tutkimus toteutettiin aikavälillä syksy 2015 – kevät 2016.
Tutkimustulokset osoittavat, että venäläisten kato on ollut suuri koko Suomessa. Tähän suurin vaikuttaja on ollut Venäjän huono taloustilanne ja kiristyneet välit länsimaiden kanssa. Tutkimus osoittaa, että kuhmolaiset yritykset eivät ole riippuvaisia venäläisistä asiakkaista, mutta venäläiset asiakkaat tuovat yrityksille todella hyvän lisän.
Venäläisissä ostosmatkailijoissa on paljon potentiaalia. Kuhmolla on mahdollisuus saada lisää venäläisiä asiakkaita monipuolisempien palveluiden ja hyvän markkinoinnin avulla.
Tehtävänä oli selvittää, mikä on venäläisten ostosmatkailijoiden merkitys tänä päivänä Kuhmossa, kuinka se on muuttunut viime vuosina ja mikä muutokseen on vaikuttanut.
Tavoitteena oli haastatella kaikkia Kuhmon keskustassa sijaitsevia elintarvikeliikkeitä ja suurimpia päivittäistavara liikkeitä, joissa venäläisiä asiakkaita on käynyt. Toisena tavoitteena oli selvittää, millainen Kuhmossa käyvä venäläinen ostosmatkailija on.
Tutkimus toteutettiin monin eri tavoin. Kuhmolaisia yrityksiä haastateltiin sähköisellä kyselylomakkeella. Venäläisten matkailijoiden määrän selvittämiseen käytettiin paljon internet-lähteitä. Venäläisten ostosmatkailijoiden asiakasprofiilien luomista varten, haastateltiin Suomessa kulkevia venäläisiä ja verrattiin niitä omakohtaisiin kokemuksiin. Profiilien luomiseen käytettiin myös paljon internetistä poimittuja oppimateriaaleja venäläisistä, sekä sähköisenmedian artikkeleja. Tutkimus toteutettiin aikavälillä syksy 2015 – kevät 2016.
Tutkimustulokset osoittavat, että venäläisten kato on ollut suuri koko Suomessa. Tähän suurin vaikuttaja on ollut Venäjän huono taloustilanne ja kiristyneet välit länsimaiden kanssa. Tutkimus osoittaa, että kuhmolaiset yritykset eivät ole riippuvaisia venäläisistä asiakkaista, mutta venäläiset asiakkaat tuovat yrityksille todella hyvän lisän.
Venäläisissä ostosmatkailijoissa on paljon potentiaalia. Kuhmolla on mahdollisuus saada lisää venäläisiä asiakkaita monipuolisempien palveluiden ja hyvän markkinoinnin avulla.