”Roligare här än att vara hemma och göra inget” Ungas erfarenheter av ungdomsverkstaden Koi – en Bikva- utvärdering
Puustinen, Annika (2016)
Puustinen, Annika
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613126
Tiivistelmä
Nuorten työpajat ovat vuosikymmenten aikana vakiinnuttaneet asemansa yhteiskunnan palvelujärjestelmän täydentäjinä ja paikkaajina. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli osoittaa miten nuoret kokevat palvelun tällä hetkellä ja millaisena he toivoisivat palvelun olevan Raaseporin nuorisotyöpajassa. Tavoitteena oli tuoda nuorten ääni kuuluviin tarjoamalla heille mahdollisuus osallistua palvelun kehittämiseen. Lisäksi tavoitteena oli löytää konkreettisia kehittämisideoita, jotka vastaisivat nuorten tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla. Opinnäytetyön teoreettisella viitekehyksellä on sosiaalipedagoginen lähestymistapa ja keskeisinä käsitteinä; osallisuus, integraatio ja inkluusio. Opinnäytetyössä käytettiin asiakaslähtöistä Bikva- arviointimenetelmää. Aineistonkeruu tapahtui kvalitatiivisten ryhmähaastattelujen kautta. Ryhmähaastattelut toteutettiin ruotsin- ja suomenkielellä. Bikva menetelmän mukaisesti arviointi toteutettiin haastatteluketjuna ja haastatteluaineisto analysoitiin siirryttäessä haastatteluketjussa vaiheesta toiseen. Materiaali analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja teorialähtöistä teemoittelua. Tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän työpajanuorta, työntekijöitä, esimiehiä ja yhteistyökumppaneita. Lisäksi tulokset esitettiin poliittisille päättäjille. Arvioinnin tulokset osoittavat, että nuoret ovat pääosin tyytyväisiä työpajaan. Vaikka työpaja koetaankin positiivisena, sai pajan toiminta kritiikkiä. Osa nuorista koki toiminnan työpajalla merkityksettömänä. Nuorten kehitysideoista ja ehdotuksista selvisi millainen palvelu hyödyttäisi nuoria parhaiten. Nuoret halusivat muun muassa enemmän mahdollisuuksia tutustua kouluihin ja työpaikkoihin. Tutkimus osoitti myös, että asiakaskunta työpajassa oli moni-ilmeinen ja toimintamuoto ei täyttänyt kaikkia tarpeita. Tästä käy ilmi tarve kehittää toimintaa kahteen suuntaan. Toiminnan toinen suunta ottaisi paremmin huomioon moni-ilmeisen asiakaskunnan tarpeet keskittyen nuorten mielenterveyteen. Toinen suunta kannustaisi paremmin nuoria työharjoitteluun.