Virtuaalitodellisuusprojektin tekeminen Unreal Engine -pelimoottorilla
Ojala, Juha (2016)
Ojala, Juha
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912524
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja selvittää, mitä erilaisia mahdollisuuksia virtuaalitodellisuustekniikka mahdollistaa sekä miten virtuaalitodellisuusprojekteja kannattaa alkaa rakentamaan. Ohjelmointialustana tässä opinnäytetyössä käytettiin Unreal Engine -pelimoottoria.
Opinnäytetyö alkaa virtuaalitodellisuuden historialla ja käy läpi, millä tavalla virtuaalitodellisuus on kehittynyt ajan myötä ja millä keinoin sitä on yritetty saada tuotua kuluttajamarkkinoille. Opinnäytetyössä pohditaan, miksi siinä ei ole onnistuttu aiemmin, mutta nyt saatetaan onnistua.
Historian jälkeen opinnäytetyössä selvitetään, mitä virtuaalitodellisuus käsitteenä tarkoittaa ja pohditaan erilaisia sovellusesimerkkejä, joihin virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää. Eri virtuaalitodellisuuslaitteiden ominaisuuksia myös verrataan keskenään.
Lopuksi opinnäytetyössä tutustutaan Unreal Engine -pelimoottoriin ja selvitetään, mikä on paras tapa rakentaa virtuaalitodellisuussovelluksia kyseistä pelimoottoria hyödyntäen. Työssä käydään läpi virtuaalitodellisuuteen liittyvät funktiot, joita Unreal Engine sisältää, ja tarkastellaan kuinka näitä funktioita voidaan hyödyntää käytännössä.
Opinnäytetyö päättyy pohdiskeluosuuteen, jossa mietitään virtuaalitodellisuuden tulevaisuutta ja tehdään yhteenveto opinnäytetyöstä kokonaisuudessaan.
Opinnäytetyö alkaa virtuaalitodellisuuden historialla ja käy läpi, millä tavalla virtuaalitodellisuus on kehittynyt ajan myötä ja millä keinoin sitä on yritetty saada tuotua kuluttajamarkkinoille. Opinnäytetyössä pohditaan, miksi siinä ei ole onnistuttu aiemmin, mutta nyt saatetaan onnistua.
Historian jälkeen opinnäytetyössä selvitetään, mitä virtuaalitodellisuus käsitteenä tarkoittaa ja pohditaan erilaisia sovellusesimerkkejä, joihin virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää. Eri virtuaalitodellisuuslaitteiden ominaisuuksia myös verrataan keskenään.
Lopuksi opinnäytetyössä tutustutaan Unreal Engine -pelimoottoriin ja selvitetään, mikä on paras tapa rakentaa virtuaalitodellisuussovelluksia kyseistä pelimoottoria hyödyntäen. Työssä käydään läpi virtuaalitodellisuuteen liittyvät funktiot, joita Unreal Engine sisältää, ja tarkastellaan kuinka näitä funktioita voidaan hyödyntää käytännössä.
Opinnäytetyö päättyy pohdiskeluosuuteen, jossa mietitään virtuaalitodellisuuden tulevaisuutta ja tehdään yhteenveto opinnäytetyöstä kokonaisuudessaan.