Tuotteen elinkaarihallintajärjestelmän asiakastoimitusten toimitusmallin kehittäminen
Pasanen, Teemu (2016)
Pasanen, Teemu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060611973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060611973
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yrityksen asiakastoimitusten dokumentaatiota ja automatisointia sekä standardoida dokumentaatioprosessi kokonaisuudessaan. Cad Quality Finland Oy on tuottanut Tuotteen Elinkaaren Hallinnan (PLM) palveluja jo 20 vuoden ajan. Yrityksellä on vahva osaaminen ja kyky, mutta asiakaskunnan laatujärjestelmät ja liiketoiminta asettavat dokumentoinnille selkeät vaatimukset. Dokumentointitapoja on yrityksessä monta ja riippuen toimialasta, eli asiakaskunnasta, myös niiden standardeja.
Dokumentaation kehitystyö toteutettiin toimintatutkimuksena, missä opinnäytetyön tekijä osallistui asiakasprojektiin ja teki kehitysideoita asian suhteen. Toimintatutkimuksen projektiryhmänä toimivat yrityksessä kollegat ja esimies. Kehitysideat esitetiin pienryhmässä ja niiden hyväksyminen perustui projektiryhmäläisten ammattitaitoon. Toimintatutkimuksen päiväkirjana toimivat projektin viikkopalaverien pöytäkirjat sekä muu tukeva dokumentaatio. Kehitystyö tehtiin yrityksen teolliselle tuotanto- ja valmistusosastolle (MFG).
Opinnäytetyön tuloksena syntyi jäsennetty dokumentaatiomalli asiakastoimituksille, missä esitetään vähimmäisvaatimukset dokumentaation tekemiselle, mutta jättää projektityöntekijöille aikaa projektityön tekemiseen. Dokumentaation automatisointi ratkaistiin valmiiden dokumentaatioiden määrällä dokumenttihallintajärjestelmässä.
Kehitystyössä oli tärkeätä että Cad Quality Finland Oy pystyy seuraamaan Lean-filosofiaa, missä pyritään karsimaan turha dokumentaatio pois. Dokumentoinnin standardoiminen ei kuitenkaan poissulje tätä, koska yrityksen tärkein periaate on vastata asiakkaan toiveisiin. Monien asiakkaiden laatujärjestelmät vaativat selontekoa jokaisessa heidän projektissaan, joten yrityksen on vastattava luontevasti asiakkaiden tarpeisiin.
Dokumentaation kehitystyö toteutettiin toimintatutkimuksena, missä opinnäytetyön tekijä osallistui asiakasprojektiin ja teki kehitysideoita asian suhteen. Toimintatutkimuksen projektiryhmänä toimivat yrityksessä kollegat ja esimies. Kehitysideat esitetiin pienryhmässä ja niiden hyväksyminen perustui projektiryhmäläisten ammattitaitoon. Toimintatutkimuksen päiväkirjana toimivat projektin viikkopalaverien pöytäkirjat sekä muu tukeva dokumentaatio. Kehitystyö tehtiin yrityksen teolliselle tuotanto- ja valmistusosastolle (MFG).
Opinnäytetyön tuloksena syntyi jäsennetty dokumentaatiomalli asiakastoimituksille, missä esitetään vähimmäisvaatimukset dokumentaation tekemiselle, mutta jättää projektityöntekijöille aikaa projektityön tekemiseen. Dokumentaation automatisointi ratkaistiin valmiiden dokumentaatioiden määrällä dokumenttihallintajärjestelmässä.
Kehitystyössä oli tärkeätä että Cad Quality Finland Oy pystyy seuraamaan Lean-filosofiaa, missä pyritään karsimaan turha dokumentaatio pois. Dokumentoinnin standardoiminen ei kuitenkaan poissulje tätä, koska yrityksen tärkein periaate on vastata asiakkaan toiveisiin. Monien asiakkaiden laatujärjestelmät vaativat selontekoa jokaisessa heidän projektissaan, joten yrityksen on vastattava luontevasti asiakkaiden tarpeisiin.