Valmennus ja mentorointi liiketoiminnan kehittämisen apuna : Case: Asiantuntijasta menestyväksi yrittäjäksi
Koponen, Niina (2016)
Koponen, Niina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610167
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö syntyi tarpeesta kehittää ja tuotteistaa asiantuntijaosaamista. Työn tavoitteena oli selvittää, millaista apua valmennuksesta ja mentoroinnista on liiketoiminnan kehittämiseen ja millaista osaamista vaaditaan, jotta liike-elämässä voisi menestyä asiantuntijapalveluita tarjoavana yrittäjänä. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena ja teemahaastattelujen muodossa. Tämän opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi tehtäväkirja henkilöbrändin luomisen sekä asiantuntijapalveluiden tuotteistamisen avuksi. Tehtäväkirja on hyödynnettävissä ja sovellettavissa erilaisiin asiantuntijatehtäviin, palveluiden myyntiin ja markkinointiin – sekä niin oman osaamisen kuin liiketoiminnan kehittämiseen.
Asiantuntijatehtävissä menestys henkilöityy, joten henkilöbrändin vetovoimaisuus on yhteydessä myös yrityksen taloudelliseen kannattavuuteen. Pidetty henkilö on haluttu yhteistyökumppani. Vetovoimainen asiantuntija on vakuuttava, vuorovaikutustaitoinen, ongelmanratkaisukykyinen, ystävällinen sekä palvelualtis. Opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka henkilöbrändäyksen avulla näitä ominaisuuksia voidaan korostaa ja tehdä näkyväksi. Nykyaikaisesti henkilöbrändit voivat tuoda osaamistaan esille esimerkiksi asiantuntijablogin muodossa tai erilaisten artikkelien ja julkaisujen avulla.
Myös oma ulosanti, ulkonäkö ja käyttäytyminen vaikuttavat brändimielikuvaan. Oman osaamisen tuotteistaminen on menestyvän asiantuntijan valttikortti. Palveluiden tuotteistamisessa on kyse tuotettavan palvelun ja asiakkaan saaman hyödyn kiteyttämisestä mahdollisimman vetovoimaiseen muotoon. Tuotteistamisen apuna voidaan hyödyntää esimerkiksi valmennusta ja mentorointia, jolloin ulkopuolisin silmin voidaan helpommin todeta mahdolliset kehittämiskohteet, vahvuudet ja uudet mahdollisuudet, joille yksin työskentelevä herkästi sokeutuu.
Asiantuntijatehtävissä menestys henkilöityy, joten henkilöbrändin vetovoimaisuus on yhteydessä myös yrityksen taloudelliseen kannattavuuteen. Pidetty henkilö on haluttu yhteistyökumppani. Vetovoimainen asiantuntija on vakuuttava, vuorovaikutustaitoinen, ongelmanratkaisukykyinen, ystävällinen sekä palvelualtis. Opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka henkilöbrändäyksen avulla näitä ominaisuuksia voidaan korostaa ja tehdä näkyväksi. Nykyaikaisesti henkilöbrändit voivat tuoda osaamistaan esille esimerkiksi asiantuntijablogin muodossa tai erilaisten artikkelien ja julkaisujen avulla.
Myös oma ulosanti, ulkonäkö ja käyttäytyminen vaikuttavat brändimielikuvaan. Oman osaamisen tuotteistaminen on menestyvän asiantuntijan valttikortti. Palveluiden tuotteistamisessa on kyse tuotettavan palvelun ja asiakkaan saaman hyödyn kiteyttämisestä mahdollisimman vetovoimaiseen muotoon. Tuotteistamisen apuna voidaan hyödyntää esimerkiksi valmennusta ja mentorointia, jolloin ulkopuolisin silmin voidaan helpommin todeta mahdolliset kehittämiskohteet, vahvuudet ja uudet mahdollisuudet, joille yksin työskentelevä herkästi sokeutuu.