Företagens behov av resebyråtjänster : Case: Karleby Resebyrå Ab
Björkroth, Pinja (2016)
Björkroth, Pinja
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249457
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att utreda orsaker till varför resebyråtjänster används samt utreda vilka andra möjliga behov företagen har gällande resebyråtjänster. Undersökningen görs till Karleby Resebyrå.
I den teoretiska delen behandlas marknadsmixerna 4P, 4C och 7P, business to business och kundlojaliteten. Som forskningsmetod i arbetet användes en kvantitativ metod med hjälp av en webbenkät. Enkäten består av 21 frågor varav 11 är öppna frågor. Webbenkäten skickades per e-post till 50 företagskunder, varav 20 stycken svarade på undersökningen. Forskningen genomfördes under februari, mars och april 2016. Svaren analyserades och presenterades med hjälp av Microsoft Excel.
Resultatredovisningen visar att behovet av resebyråtjänster har ökat under de senaste 5 åren. Resultaten visar vilka tjänster företagen använder sig av nu och vilka resebyrå-tjänster de kommer att använda i framtiden. Fördelar och nackdelar med användandet av resebyråtjänster, företagens resebudget och hur ofta resebyråtjänster används tas upp i resultatredovisningen. Största delen av respondenterna är nöjda med resebyråtjänsterna och företagen hoppas att samarbetet ska fortsätta med Karleby Resebyrå. The purpose of this thesis is to determine reasons why travel agency services are used and what other possible services the companies may need. The marketing research is done for Kokkolan Matkatoimisto.
The theoretical part consists of explaining the marketing mixes 4P, 4C and 7P, business to business and customer loyalty. The research method used in the study was a quantita-tive method with help of a web survey. The survey consisted of 21 questions; whereof 11 were open questions. The web survey was sent to 50 business customers of whom 20 cus-tomers answered the survey. The research was performed during February, March and April 2016. The answers were analyzed and presented using Microsoft Excel.
The results of the research show that the need for travel agency services has increased during the last 5 years. The research also gathered a lot of significant information about the companies such as which services they use now and which services they are planning to use in the future, pros and cons of using the travel agency, their travel budget and how often they use traveling services. Majority of the respondents are satisfied with the ser-vices of Kokkolan Matkatoimisto and hope for the co-operation to continue in the future.
I den teoretiska delen behandlas marknadsmixerna 4P, 4C och 7P, business to business och kundlojaliteten. Som forskningsmetod i arbetet användes en kvantitativ metod med hjälp av en webbenkät. Enkäten består av 21 frågor varav 11 är öppna frågor. Webbenkäten skickades per e-post till 50 företagskunder, varav 20 stycken svarade på undersökningen. Forskningen genomfördes under februari, mars och april 2016. Svaren analyserades och presenterades med hjälp av Microsoft Excel.
Resultatredovisningen visar att behovet av resebyråtjänster har ökat under de senaste 5 åren. Resultaten visar vilka tjänster företagen använder sig av nu och vilka resebyrå-tjänster de kommer att använda i framtiden. Fördelar och nackdelar med användandet av resebyråtjänster, företagens resebudget och hur ofta resebyråtjänster används tas upp i resultatredovisningen. Största delen av respondenterna är nöjda med resebyråtjänsterna och företagen hoppas att samarbetet ska fortsätta med Karleby Resebyrå.
The theoretical part consists of explaining the marketing mixes 4P, 4C and 7P, business to business and customer loyalty. The research method used in the study was a quantita-tive method with help of a web survey. The survey consisted of 21 questions; whereof 11 were open questions. The web survey was sent to 50 business customers of whom 20 cus-tomers answered the survey. The research was performed during February, March and April 2016. The answers were analyzed and presented using Microsoft Excel.
The results of the research show that the need for travel agency services has increased during the last 5 years. The research also gathered a lot of significant information about the companies such as which services they use now and which services they are planning to use in the future, pros and cons of using the travel agency, their travel budget and how often they use traveling services. Majority of the respondents are satisfied with the ser-vices of Kokkolan Matkatoimisto and hope for the co-operation to continue in the future.