Huonekalukuljetusten valintaprosessi ja -kriteerit
Snellman, Mervi (2007)
Snellman, Mervi
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee huonekalulogistiikkaa ja organisatoristen markkinoiden ostoprosessia. Tutkimusongelmana on selvittää, miten business to business -markkinoiden ostotoiminnan valintakriteerit toteutuvat huonekalukuljetuksissa. Teoriaosuudessa selvitetään Suomen huonekalumarkkinoiden rakennetta ja kehitystä. Huonekalualalla verkostoitumisella ja ketjuuntumisella on huomattava vaikutus jakeluteiden muodostumiseen. Jakelukanavan yhteydessä tarkastellaan logistiikan kustannuksia osana yritysten liiketoimintaa ja perehdytään logistiseen kilpailukykyyn vaikuttaviin asioihin. Logistiikka kuuluu harvoin yritysten ydinosaamiseen, ja siten kustannustehokkaan liiketoiminnan saavuttamiseksi yritysten tulisi ulkoistaa sitä rasittavat toiminnot. Teorian tavoitteena on hahmottaa yritysten liikennöitsijän valintaprosessi ja valintakriteerit organisatorisen ostoprosessin näkökulmasta. Empiriaosan tarkoituksena on kartoittaa LBC Finland Oy:n huolintapalveluiden asiakaspotentiaalia Forma Ry:n jäsenyrityksissä, joita ovat sisustus- ja pientavara-valmistajat, -vähittäiskauppiaat ja -tukkuliikkeet. Empiriaosuus koostuu Forma Ry:n sisustus- ja pientavarayrityksille osoitetusta logistiikan markkinatutkimuksesta, joka toteutettiin sähköisesti Webropol-internettyökalun ja lisäksi postitse lähetettyjen kyselylomakkeiden avulla. Kyselyssä selvitettiin Forma Ry:n jäsenyritysten liikennöitsijän valintaan vaikuttavia kriteereitä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tärkeimpiä toimittajien valintaan perustuvia ostokriteereitä ovat sisustus- ja pientavaramarkkinoilla toimitusvar-muus ja palveluiden hinta-laatusuhde. Forma Ry:n jäsenyrityksissä on markkinapotentiaalia huolintapalveluille, koska suurin osa kyselyyn vastanneista harjoittaa kansainvälistä liiketoimintaa.