Isförstärkning av fartyg : En sammanfattning av de finsk-svenska isklassföreskrifterna och isförstärkning på m/s Östern
Nylund, Tobias (2016)
Nylund, Tobias
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239198
Tiivistelmä
Detta examensarbete behandlar isförstärkning av fartyg. Här sammanställs och analyseras de finsk-svenska isklassreglerna från 2010, gjorda av finska Trafiksäkerhetsverket och svenska Transportstyrelsen. Kraven på bland annat skrov, spantning, maskin, propeller och kylsystem behandlas i detta arbete.
I den teoretiska delen sammanfattas reglerna i allmänhet och i den praktiska delen anpassar jag dessa regler till en 33 meter lång skärgårdsfärja, m/s Östern.
Syftet med arbetet är att göra en förenklad version av rätt komplicerade regler och föreskrifter och sedan använda arbetet till att analysera om m/s Östern uppfyller kraven utgående från detta. Materialet jag har använt är mestadels TraFis regler samt material (stabilitetsdokument och ritningar) från m/s Östern.
I arbetet förekommer en hel del kalkyler och beräkningar gjorda med m/s Österns fartygspecifika data.
Arbetet ger en tydlig bild av vad klassningssällskapen granskar då de ger fartyg en specifik isklass. This bachelor’s thesis comprehends the rules of ice strengthening of ships. The Finnish-Swedish ice class rules from 2010, made by the Finnish Transport Safety Agency and the Swedish Transportstyrelsen are here summarized and analyzed. The demands on for example hull, span, engine, propellers and cooling systems are explained in this thesis.
In the theoretical part the rules are summarized in general and in the practical part the rules are being applied on a 33 meter long archipelago ferry, m/s Östern.
My goal with this thesis is to make a simplified version of otherwise complicated rules and then use my work to analyze if m/s Östern fulfill these rules, or what should be done to fulfill them. I have mostly used materials from the Finnish Transport Safety Agency and ship specific data (stability documents and drawings) from m/s Östern. The thesis comprehends some calculations made, using this data.
The thesis gives a clear view of what classification societies inspect when they give ships a certain ice class.
I den teoretiska delen sammanfattas reglerna i allmänhet och i den praktiska delen anpassar jag dessa regler till en 33 meter lång skärgårdsfärja, m/s Östern.
Syftet med arbetet är att göra en förenklad version av rätt komplicerade regler och föreskrifter och sedan använda arbetet till att analysera om m/s Östern uppfyller kraven utgående från detta. Materialet jag har använt är mestadels TraFis regler samt material (stabilitetsdokument och ritningar) från m/s Östern.
I arbetet förekommer en hel del kalkyler och beräkningar gjorda med m/s Österns fartygspecifika data.
Arbetet ger en tydlig bild av vad klassningssällskapen granskar då de ger fartyg en specifik isklass.
In the theoretical part the rules are summarized in general and in the practical part the rules are being applied on a 33 meter long archipelago ferry, m/s Östern.
My goal with this thesis is to make a simplified version of otherwise complicated rules and then use my work to analyze if m/s Östern fulfill these rules, or what should be done to fulfill them. I have mostly used materials from the Finnish Transport Safety Agency and ship specific data (stability documents and drawings) from m/s Östern. The thesis comprehends some calculations made, using this data.
The thesis gives a clear view of what classification societies inspect when they give ships a certain ice class.