Seksuaalisuuden kultaiset vuodet : – ikääntyneiden seksuaalisuuden huomioiminen ja puheeksi ottaminen hoitotyössä
Leppähaka, Tiina; Lehtinen, Henna (2015)
Leppähaka, Tiina
Lehtinen, Henna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249426
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen pohjalta järjestää ikäihmisten seksuaalisuuden huomioimista ja puheeksi ottamista hoitotyössä käsittelevä koulutus ikäihmisiä hoitaville sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille yhteistyössä Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän kanssa. Koulutuksen tavoitteena oli tarjota tietoa hoitohenkilökunnalle ja haastaa heitä pohtimaan omaa suhtautumistaan ja toimintaansa ikäihmisten seksuaalisuuteen liittyen.
Ennen koulutusta tehtiin tiedonhaku aiheeseen liittyen ja löydettyjen tutkimusten, artikkelien ja muun aiheesta löytyneen kirjallisuuden pohjalta koostettiin teoreettinen viitekehys, joka toimi koulutuksen runkona.
Luentomenetelmänä käytettiin aktivoivaa luentoa, jonka tarkoituksena oli saada koulutukseen osallistuneet 12 henkilöä itse aktiivisesti työskentelemään aiheen parissa. Koulutus kesti 1,5 tuntia, josta puolet käytettiin luento-osuuteen ja toinen puoli ryhmätyöskentelyyn sekä palautteen keräämiseen. Ryhmätyöskentelyn aikana osallistujat pohtivat, mitä seksuaalisuus on ja minkälaisia ajatuksia ja tunteita voi herättää. He pohtivat myös, miten ikääntyneiden seksuaalisuuden voisi huomioida erilaisissa hoitotyön toimintaympäristöissä ja millaisissa tilanteissa seksuaalisuuden voisi ottaa puheeksi.
Koulutus onnistui suunnitellusti. Palaute kerättiin kirjallisena, ja se saatiin 11 osallistujalta. Saadun palautteen perusteella koulutusta pidettiin kiinnostavana ja tarpeellisena. Osallistujat myös suosittelisivat tätä koulutusta ikääntyvien hoitotyön parissa työskenteleville. Tilaajan taholta saatiin myös suositus viedä koulutusta eteenpäin esimerkiksi lähi- ja sairaanhoitajaopiskelijoille.
Ennen koulutusta tehtiin tiedonhaku aiheeseen liittyen ja löydettyjen tutkimusten, artikkelien ja muun aiheesta löytyneen kirjallisuuden pohjalta koostettiin teoreettinen viitekehys, joka toimi koulutuksen runkona.
Luentomenetelmänä käytettiin aktivoivaa luentoa, jonka tarkoituksena oli saada koulutukseen osallistuneet 12 henkilöä itse aktiivisesti työskentelemään aiheen parissa. Koulutus kesti 1,5 tuntia, josta puolet käytettiin luento-osuuteen ja toinen puoli ryhmätyöskentelyyn sekä palautteen keräämiseen. Ryhmätyöskentelyn aikana osallistujat pohtivat, mitä seksuaalisuus on ja minkälaisia ajatuksia ja tunteita voi herättää. He pohtivat myös, miten ikääntyneiden seksuaalisuuden voisi huomioida erilaisissa hoitotyön toimintaympäristöissä ja millaisissa tilanteissa seksuaalisuuden voisi ottaa puheeksi.
Koulutus onnistui suunnitellusti. Palaute kerättiin kirjallisena, ja se saatiin 11 osallistujalta. Saadun palautteen perusteella koulutusta pidettiin kiinnostavana ja tarpeellisena. Osallistujat myös suosittelisivat tätä koulutusta ikääntyvien hoitotyön parissa työskenteleville. Tilaajan taholta saatiin myös suositus viedä koulutusta eteenpäin esimerkiksi lähi- ja sairaanhoitajaopiskelijoille.