"Siinä oppii tosi hyvin" - Teoriaopetuksesta pianotunneilla
Kaattari, Minna-Liisa (2016)
Kaattari, Minna-Liisa
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239264
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin pianotunneille integroitua teoria- ja jonkin verran myös säveltapailuopetusta. Lähtökohtana työlle oli tekijän pitkäaikainen kokemus tämäntyyppisestä opetuksesta. Teoreettisena taustana käytettiin konstruktivistista ja kognitivistista opetuksen ja oppimisen teoriaa sekä motivaatioteoriaa. Tutkimus oli laadullista, ja siinä käytettiin apuna myös soittotunneille integroituun teoriaopetukseen liittyvää tieteellistä kirjallisuutta.
Työssä pyrittiin osoittamaan, että erityisesti piano-opetukseen integroitu teoriaopetus on toimiva menetelmä, jonka avulla oppilaat oppivat teoria-asiat nopeasti ja perusteellisesti. Menetelmän hyviä puolia olivat toiminnallisuus eli teorian yhdistäminen soittamiseen, sekä koskettimien ja kuuntelun käyttö asioiden konkretisoimiseksi. Yksityisopetuksen mahdollistama oppilaiden oppimisen ja osaamisen tarkempi kontrollointi sekä ryhmän mahdollisten negatiivisten vaikutusten eliminointi olivat myös tärkeitä aspekteja. Koska tunnilla on läsnä vain yksi oppilas, teoriaopetuskin voidaan räätälöidä yksilölliseksi, minkä nähtiin parantavan oppimistuloksia ja lisäävän opiskelumotivaatiota.
Oppilailta saadun palautteen mukaan tällainen opetusmenetelmä oli sekä toimiva että miellyttävä. Työssä esiteltiin myös tekijän huomioita aiheesta opettajan näkökulmasta. Näistä tärkeimmiksi osoittautuivat saman asian opettaminen useista eri näkökulmista, minkä nähtiin tekevän opetuksesta tehokasta, sekä monipuolisten ja vaihtelevien opetusmenetelmien käyttö. Yleisesti ottaen soittotunneille integroitu teoriaopetus näyttäytyi käytäntönä, jota tekijä suosittelisi kaikille pianonsoitonopettajille.
Työssä pyrittiin osoittamaan, että erityisesti piano-opetukseen integroitu teoriaopetus on toimiva menetelmä, jonka avulla oppilaat oppivat teoria-asiat nopeasti ja perusteellisesti. Menetelmän hyviä puolia olivat toiminnallisuus eli teorian yhdistäminen soittamiseen, sekä koskettimien ja kuuntelun käyttö asioiden konkretisoimiseksi. Yksityisopetuksen mahdollistama oppilaiden oppimisen ja osaamisen tarkempi kontrollointi sekä ryhmän mahdollisten negatiivisten vaikutusten eliminointi olivat myös tärkeitä aspekteja. Koska tunnilla on läsnä vain yksi oppilas, teoriaopetuskin voidaan räätälöidä yksilölliseksi, minkä nähtiin parantavan oppimistuloksia ja lisäävän opiskelumotivaatiota.
Oppilailta saadun palautteen mukaan tällainen opetusmenetelmä oli sekä toimiva että miellyttävä. Työssä esiteltiin myös tekijän huomioita aiheesta opettajan näkökulmasta. Näistä tärkeimmiksi osoittautuivat saman asian opettaminen useista eri näkökulmista, minkä nähtiin tekevän opetuksesta tehokasta, sekä monipuolisten ja vaihtelevien opetusmenetelmien käyttö. Yleisesti ottaen soittotunneille integroitu teoriaopetus näyttäytyi käytäntönä, jota tekijä suosittelisi kaikille pianonsoitonopettajille.