Opiskelijaohjaus sisätautikirurgisessa harjoittelussa : Kyselytutkimus opiskelijaohjaajille Itä-Savon sairaanhoitopiirissä
Hurme, Matleena; Käki, Annamari (2016)
Hurme, Matleena
Käki, Annamari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239373
Tiivistelmä
Käytännön harjoittelut muodostavat ison osan sairaanhoitajakoulutuksesta. Sairaanhoitajaopiskelijan ensimmäinen
erikoissairaanhoidon piirissä suoritettava käytännön harjoittelu on sisätautikirurgian harjoittelu,
joka sijoittuu opintojen puolivälin paikkeille. Onnistuneeseen käytännön harjoitteluun opiskelijan
oman työpanoksen lisäksi vaikuttavat merkittävästi myös ohjaavan opettajan sekä opiskelijaohjaajan työ-
panos. Sisätautikirurgisen käytännön harjoittelun yksi tärkeimmistä tavoitteista on käytännön ja teorian
yhdistäminen. Jaksolla korostuu myös aseptiikan merkityksen ymmärtäminen. Etenkin opiskelijaohjaajan
roolin voidaan ajatella olevan merkittävässä osassa kyseisen käytännön harjoittelun onnistumisessa, kun
opittavana on paljon uutta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten Itä-Savon sairaanhoitopiirissä toteutuu opiskelijan
laadukas opiskelijaohjaus. Opiskelijaohjauksen tueksi on luotu laatukriteerit, joiden tarkoituksena on viitoittaa
opiskelijaohjausta, jotta käytännön harjoittelu olisi kaikilta osin onnistunut. Aikaisempaa tutkimusja
teoriatietoa aiheesta on paljon ja tässä tutkimuksessa on hyödynnetty niitä sekä opiskelijaohjauksen laatukriteereitä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä
ja se lähetettiin Savonlinnan keskussairaalan sisätautien ja kirurgian osastoille, akuuttiosastolle, herää-
möön, päiväkirurgiaan sekä kirurgian, sisätautien, silmätautien ja korva-, nenä-, ja kurkkutautien poliklinikoille.
Siihen saivat mahdollisuuden vastata näiden toimipisteiden opiskelijoita ohjaavat sairaanhoitajat,
joiden sähköpostiin kyselyn linkki lähetettiin ylihoitajan avustuksella. Kysely lähetettiin yhteensä 124 sairaanhoitajalle
ja siihen vastasi yhteensä 46 sairaanhoitajaa. Vastausaikaa kyselyssä oli yhteensä 17 päivää.
Keskeisinä tuloksina voidaan mainita opiskelijaohjauksen olevan Itä-Savon sairaanhoitopiirissä hyvällä
mallilla. Hieman kehittämistä vielä kuitenkin on esimerkiksi opiskelijan harjoittelun infokirjeeseen tutustumisessa
sekä tuen saamisessa ohjaavalta opettajalta
erikoissairaanhoidon piirissä suoritettava käytännön harjoittelu on sisätautikirurgian harjoittelu,
joka sijoittuu opintojen puolivälin paikkeille. Onnistuneeseen käytännön harjoitteluun opiskelijan
oman työpanoksen lisäksi vaikuttavat merkittävästi myös ohjaavan opettajan sekä opiskelijaohjaajan työ-
panos. Sisätautikirurgisen käytännön harjoittelun yksi tärkeimmistä tavoitteista on käytännön ja teorian
yhdistäminen. Jaksolla korostuu myös aseptiikan merkityksen ymmärtäminen. Etenkin opiskelijaohjaajan
roolin voidaan ajatella olevan merkittävässä osassa kyseisen käytännön harjoittelun onnistumisessa, kun
opittavana on paljon uutta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten Itä-Savon sairaanhoitopiirissä toteutuu opiskelijan
laadukas opiskelijaohjaus. Opiskelijaohjauksen tueksi on luotu laatukriteerit, joiden tarkoituksena on viitoittaa
opiskelijaohjausta, jotta käytännön harjoittelu olisi kaikilta osin onnistunut. Aikaisempaa tutkimusja
teoriatietoa aiheesta on paljon ja tässä tutkimuksessa on hyödynnetty niitä sekä opiskelijaohjauksen laatukriteereitä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä
ja se lähetettiin Savonlinnan keskussairaalan sisätautien ja kirurgian osastoille, akuuttiosastolle, herää-
möön, päiväkirurgiaan sekä kirurgian, sisätautien, silmätautien ja korva-, nenä-, ja kurkkutautien poliklinikoille.
Siihen saivat mahdollisuuden vastata näiden toimipisteiden opiskelijoita ohjaavat sairaanhoitajat,
joiden sähköpostiin kyselyn linkki lähetettiin ylihoitajan avustuksella. Kysely lähetettiin yhteensä 124 sairaanhoitajalle
ja siihen vastasi yhteensä 46 sairaanhoitajaa. Vastausaikaa kyselyssä oli yhteensä 17 päivää.
Keskeisinä tuloksina voidaan mainita opiskelijaohjauksen olevan Itä-Savon sairaanhoitopiirissä hyvällä
mallilla. Hieman kehittämistä vielä kuitenkin on esimerkiksi opiskelijan harjoittelun infokirjeeseen tutustumisessa
sekä tuen saamisessa ohjaavalta opettajalta