Utveckling av Kvarkentrafiken och dess påverkan på små och medelstora företag : Med fokus på Vasa-Umeå rutten
Tuovinen, Jonas (2016)
Tuovinen, Jonas
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239181
Tiivistelmä
Undersökningens bakgrund är att det under de senaste åren varit tal om en förbättrad förbindelse mellan Vasa och Umeå, eftersom den nuvarande förbindelsen inte ansetts uppfylla de krav som finns. Genom denna studie ges en bild av de förbättringsalternativ som finns och hur sådana eventuellt skulle komma att stärka Kvarkentrafiken och små och medelstora företag i regionen. Den teoretiska delen omfattar såväl historia inom Kvarkentrafiken som dagsläge och framtidssyn. I studien behandlas förbättringsalternativ i Kvarkentrafiken och deras inverkan på små och medelstora företag. Data som insamlats kommer från web-publikationer, tidskrifter och rapporter som behandlar ämnen som bedömts aktuella som ram för studien. Studiens empiriska material utgörs av frågor som besvarats av sju små och medelstora företag inom olika branscher. Fem av dessa var finländska företag och två var svenska. Resultaten av undersökningen var att företag ser positivt på all förbättring i Kvarkentrafiken. De tillfrågade företagen är färdiga att stå bakom dessa förbättringar, eftersom de kommer att gynna såväl företagens verksamhet som hela regionen The background to this research is the discussions regarding development in the Bothnian traffic especially in the ferry connection between Vaasa and Umeå. These discussions originate in the fact that the current ferry on the route does not fulfill the requirements regional enterprises. The study gives a picture of the possible improvements that might be implemented in the Bothnian traffic, and how these improvements would affect small and medium sized businesses in the regions. In the theoretical part of the study deals with the history of Bothnian traffic and illustrates what it looks like today, as well as future outlooks. It gives a thorough insight into the possible improvements of the Bothnian traffic between Vasa and Umeå. The data comes from e-publication, newspapers and reports regarding the topic of the study. The empirical data consists of questionnaires to seven small and medium sized businesses. Five of the businesses are from Finland and the remaining two from Sweden. The result of this study shows that all the participating businesses had a positive view of any improvements to the route. They were ready to stand behind these improvements, this because of the fact that the improvement would promote their businesses as well as strengthen the region.