Puvustus Pullon henki-karaokemusikaaliin
Kiiski, Teija (2016)
Kiiski, Teija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198746
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli puvustuksen suunnittelu Ylioppilasteatterin Pullon henki-karaokemusikaaliin. Näytelmä käsittelee alkoholin käyttöä yhteiskunnassamme, sen syitä ja seurauksia. Näytelmän alkuperäisidea oli ohjaaja Miina Penttisen ja näyttelijä Suvi Rantasen, jotka olivat aiemmin toteuttaneet samaa aihetta käsittelevän näytelmän. Ylioppilasteatterille Penttinen loi uuden tarinan saman aiheen ympärille ja toteutti käsikirjoituksen yhdessä työryhmän kanssa.
Tutkimusmenetelmänä toimi Michael J. Gilletten (2008) suunnittelu- ja ongelmanrat-kaisumalli. Mallissa on seitsemän kohtaa: sitoutuminen, analysointi, tutkiminen, hau-donta, valinta, työstäminen ja arviointi, joiden avulla edetään kohti lopputulosta. Tutkimis- ja analysointivaiheessa tutkin puvun merkitystä näyttelijälle ja yleisölle. Tavoit-teena oli suunnitella mahdollisimman kiinnostava ja näytelmää tukeva puvustus.
Näytelmän visuaalisuuden oli tarkoitus tukea näytelmän teemaa ja ilmapiirin muuttu-mista. Pullon henki- karaokemusikaalissa käydään ”suomalaisen humaltumisen kaa-vaa” hahmojen kasvun kautta: kuolema ja syntymä (prologi), etkot (lapsuus), känni (nuoruus), liian pitkään venyvät jatkot (aikuisuus) ja krooninen krapula (vanhuus ja kuolema). Puvustuksen merkitys oli kuvastaa hahmojen kasvua lapsista nuoriksi alkoholisoituneeseen aikuisuuteen.
Rajasin työni suunnitteluun, mutta lisään liitteisiin kuvia puvustuksen ollessa valmis. Pyrin kokeilemaan uusia materiaaleja ja työstämään pukuja mahdollisimman paljon, mutta suuren pukumäärän vuoksi kaikkien pukujen kohdalla se ei ollut mahdollista. Lopputulos oli toimiva ja mielenkiintoinen. Projektin aikataulu oli erittäin tiukka, joten puvustukseen käytettävä aika oli suureen pukumäärään näh-den vähäinen.
Tutkimus puvustuksen suunnittelua varten oli erittäin hyödyllinen, siitä sai uusia näkökulmia ja laajemman käsityksen pukujen merkityksestä. Koen, että tutkimuksen ansiosta pääsin suunnittelussa entistä syvemmälle tasolle.
Tutkimusmenetelmänä toimi Michael J. Gilletten (2008) suunnittelu- ja ongelmanrat-kaisumalli. Mallissa on seitsemän kohtaa: sitoutuminen, analysointi, tutkiminen, hau-donta, valinta, työstäminen ja arviointi, joiden avulla edetään kohti lopputulosta. Tutkimis- ja analysointivaiheessa tutkin puvun merkitystä näyttelijälle ja yleisölle. Tavoit-teena oli suunnitella mahdollisimman kiinnostava ja näytelmää tukeva puvustus.
Näytelmän visuaalisuuden oli tarkoitus tukea näytelmän teemaa ja ilmapiirin muuttu-mista. Pullon henki- karaokemusikaalissa käydään ”suomalaisen humaltumisen kaa-vaa” hahmojen kasvun kautta: kuolema ja syntymä (prologi), etkot (lapsuus), känni (nuoruus), liian pitkään venyvät jatkot (aikuisuus) ja krooninen krapula (vanhuus ja kuolema). Puvustuksen merkitys oli kuvastaa hahmojen kasvua lapsista nuoriksi alkoholisoituneeseen aikuisuuteen.
Rajasin työni suunnitteluun, mutta lisään liitteisiin kuvia puvustuksen ollessa valmis. Pyrin kokeilemaan uusia materiaaleja ja työstämään pukuja mahdollisimman paljon, mutta suuren pukumäärän vuoksi kaikkien pukujen kohdalla se ei ollut mahdollista. Lopputulos oli toimiva ja mielenkiintoinen. Projektin aikataulu oli erittäin tiukka, joten puvustukseen käytettävä aika oli suureen pukumäärään näh-den vähäinen.
Tutkimus puvustuksen suunnittelua varten oli erittäin hyödyllinen, siitä sai uusia näkökulmia ja laajemman käsityksen pukujen merkityksestä. Koen, että tutkimuksen ansiosta pääsin suunnittelussa entistä syvemmälle tasolle.