TEKNOLOGIA MUUTTAA TULKKAUSALAA : Tulkkaus sisäkorvaistutteen saaneille aikuisille
Pikkarainen, Karla (2016)
Pikkarainen, Karla
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035930
Tiivistelmä
Pikkarainen, Karla. Teknologia muuttaa tulkkausalaa. Tulkkaus sisäkorvaistutteen saaneille aikuisille. Opinnäytetyö, kevät 2016, 55 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki (AMK)
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä eri kommunikaatiomenetelmiä sisäkorvaistutteen saaneet henkilöt käyttävät ja miksi, sekä sitä, miten he vastaanottavat tulkkausta ja kuinka heidän tulkkauksen tarpeensa toteutuvat nykyisessä Kelan tarjoamassa tulkkauspalvelussa. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä, jossa kartoitettiin vastaajien kommunikaatiota, heidän vastaanottamaansa tulkkausta ja tyytyväisyyttä tulkkauspalveluun.
Kyselytutkimukseen vastaajista 61 % eli yli puolet käytti useimmin ja mieluiten kirjoitustulkkausta. Noin kolmasosa eli 29 % vastaajista ei käyttänyt tulkkia lainkaan. Myös puheentoistoa, viitottua puhetta ja viittomakieltä käytettiin tulkkausmenetelminä. Kirjoitustulkkausta käytettiin mieluiten kokouksissa tai kun tilaisuudessa oli useita puhuja, taustamelua tai vierasta kieltä. Sisäkorvaistutteen saaneet aikuiset olivat käyttäneet vuoden aikana useita eri kommunikaatiomenetelmiä, mutta arjessa kaikki kyselyyn vastanneet kommunikoivat puheella, kuulon avulla tai lukemalla huulilta.
Kyselyyn vastaajat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä tämänhetkiseen Kelan tarjoamaan tulkkauspalveluun. Moni toi kuitenkin avoimissa vastauksissa esille toiveita tulkkausmenetelmien tarjonnan sijasta tulkin asiakaspalvelutaidoista ja tulkkauspalvelun sujuvuudesta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä eri kommunikaatiomenetelmiä sisäkorvaistutteen saaneet henkilöt käyttävät ja miksi, sekä sitä, miten he vastaanottavat tulkkausta ja kuinka heidän tulkkauksen tarpeensa toteutuvat nykyisessä Kelan tarjoamassa tulkkauspalvelussa. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä, jossa kartoitettiin vastaajien kommunikaatiota, heidän vastaanottamaansa tulkkausta ja tyytyväisyyttä tulkkauspalveluun.
Kyselytutkimukseen vastaajista 61 % eli yli puolet käytti useimmin ja mieluiten kirjoitustulkkausta. Noin kolmasosa eli 29 % vastaajista ei käyttänyt tulkkia lainkaan. Myös puheentoistoa, viitottua puhetta ja viittomakieltä käytettiin tulkkausmenetelminä. Kirjoitustulkkausta käytettiin mieluiten kokouksissa tai kun tilaisuudessa oli useita puhuja, taustamelua tai vierasta kieltä. Sisäkorvaistutteen saaneet aikuiset olivat käyttäneet vuoden aikana useita eri kommunikaatiomenetelmiä, mutta arjessa kaikki kyselyyn vastanneet kommunikoivat puheella, kuulon avulla tai lukemalla huulilta.
Kyselyyn vastaajat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä tämänhetkiseen Kelan tarjoamaan tulkkauspalveluun. Moni toi kuitenkin avoimissa vastauksissa esille toiveita tulkkausmenetelmien tarjonnan sijasta tulkin asiakaspalvelutaidoista ja tulkkauspalvelun sujuvuudesta.