Sähköisen tietojärjestelmän kehittäminen kiinteistöyhtiölle
Moilanen, Laura (2016)
Moilanen, Laura
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137785
Tiivistelmä
Kiinteistökohtaisella ylläpitotoimenpiteiden kirjaamisella varmistetaan vuosittaisten huomioitavien tärkeiden tehtävien pysyminen kiinteistön huoltokirjassa. Kiinteistön arvon säilyttäminen on omistajan sekä asukkaiden ensisijainen tavoite, jota pystytään edistämään keräämällä tietoa koko kiinteistön elinkaaren ajan. Kiinteistöpalvelulaatu pidetään tasokkaana, eikä siinä huomata muutoksia, vaikka kiinteistön huolto-organisaatio vaihtuisi. Nykyisen tietojärjestelmän tiedonkir-jausmahdollisuus on laaja nopean teknologian kehityksen ansiosta, mutta mobiililaitteiden hyö-dyntäminen työympäristössä on jättänyt paljon kehittämisen tarpeita.
Yrityksen tiedonhallintastrategian tavoitteena on vastata eri käyttäjäryhmien kehitystarpeisiin suunnitelmallisesti. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää jo käytössä olevan kiinteistö-jen kirjanpitojärjestelmän sisältöä ja toimintaa viheralueiden hoidon näkökulmasta.
Opinnäytetyötä varten tehtiin haastatteluita ja kyselyitä. Kyselyiden avulla selvitettiin asukkaiden ja huolto-organisaatioiden ajatukset tämänhetkisen tiedonvälityksen tasosta sekä välttämättömiä vaatimuksia, joita järjestelmän tulisi sisältää palvellakseen käyttäjiään parhaalla mahdollisella tavalla. Osallistamisessa löytyneet ongelmat pohjautuivat pääosin tiedonvälityksen laatuun. Kiin-teistöjä hoidetaan asukaslähtöisesti, mutta asukkaat eivät käytä tiedonvälitykseen samaa käyt-töjärjestelmää kuin isännöitsijät ja huoltoyhtiöt käyttävät. Lisäksi isännöitsijät eivät ole välttämät-tä tietoisia kiinteistössä toteutetuista tai toteuttamattomista korjaus- ja huoltotöistä puutteellisen raportoinnin vuoksi.
Nykypäivänä ihmiset ovat tottuneita mobiililaitteiden käyttäjiä. Mobiililaitteita pystytään hyödyn-tämään arkipäivässä niiden monipuolisten ominaisuuksien, sosiaalisten sovellusten sekä korke-an käyttöasteen ansiosta. Tämän vuoksi mobiili ja langaton teknologia tulisi saada luontevasti yrityksen toimintaprosessiin kiinteistöjä koskevien palveluiden tarjoajille ja niitä käyttäville. Opin-näytetyön tuloksena on luotu ideamalli järjestelmästä, jossa yhdistettäisiin kaikki käyttäjäryhmät samaan huoltokirja-sovellukseen. Tietojärjestelmän tulisi olla verkkoselainpohjainen, mutta siitä luotaisiin älylaitteille mobiilisovellus työvälineeksi liikkuvaa tiedonvälitystä varten.
Yrityksen tiedonhallintastrategian tavoitteena on vastata eri käyttäjäryhmien kehitystarpeisiin suunnitelmallisesti. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää jo käytössä olevan kiinteistö-jen kirjanpitojärjestelmän sisältöä ja toimintaa viheralueiden hoidon näkökulmasta.
Opinnäytetyötä varten tehtiin haastatteluita ja kyselyitä. Kyselyiden avulla selvitettiin asukkaiden ja huolto-organisaatioiden ajatukset tämänhetkisen tiedonvälityksen tasosta sekä välttämättömiä vaatimuksia, joita järjestelmän tulisi sisältää palvellakseen käyttäjiään parhaalla mahdollisella tavalla. Osallistamisessa löytyneet ongelmat pohjautuivat pääosin tiedonvälityksen laatuun. Kiin-teistöjä hoidetaan asukaslähtöisesti, mutta asukkaat eivät käytä tiedonvälitykseen samaa käyt-töjärjestelmää kuin isännöitsijät ja huoltoyhtiöt käyttävät. Lisäksi isännöitsijät eivät ole välttämät-tä tietoisia kiinteistössä toteutetuista tai toteuttamattomista korjaus- ja huoltotöistä puutteellisen raportoinnin vuoksi.
Nykypäivänä ihmiset ovat tottuneita mobiililaitteiden käyttäjiä. Mobiililaitteita pystytään hyödyn-tämään arkipäivässä niiden monipuolisten ominaisuuksien, sosiaalisten sovellusten sekä korke-an käyttöasteen ansiosta. Tämän vuoksi mobiili ja langaton teknologia tulisi saada luontevasti yrityksen toimintaprosessiin kiinteistöjä koskevien palveluiden tarjoajille ja niitä käyttäville. Opin-näytetyön tuloksena on luotu ideamalli järjestelmästä, jossa yhdistettäisiin kaikki käyttäjäryhmät samaan huoltokirja-sovellukseen. Tietojärjestelmän tulisi olla verkkoselainpohjainen, mutta siitä luotaisiin älylaitteille mobiilisovellus työvälineeksi liikkuvaa tiedonvälitystä varten.