Liikunnallisten työhyvinvointipalveluiden asiakaslähtöisyys
Nakari, Jaana (2016)
Nakari, Jaana
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096641
Tiivistelmä
Työelämä on muuttunut parin viimeisen vuosikymmenen aikana suuresti. Työ on muuttunut hektisemmäksi ja se vaatii tekijältään yhä suurempaa panostusta. Työssä jaksaminen, terveys ja hyvinvointi ovat työelämän suurimpia haasteita. Työhyvinvointi tunnustetaan tänä päivänä yritysten tärkeäksi menestystekijäksi ja sen edistämiseen on tarjolla laaja kirjo erilaisia palveluita, esimerkiksi liikunnalliset työhyvinvointipalvelut. Lisäämällä työikäisten liikunnan määrää voidaan parantaa työkykyä ja kuntoa, lisätä henkisiä voimavaroja, työhalukkuutta, työtehoa, sitoutumista työyhteisöön ja vähentää stressioireita sekä henkilökunnan vaihtuvuutta. Työhyvinvoinnin vaikutus yrityksen taloudelle on merkittävä yksilön oman hyvinvoinnin lisäksi.
Tämän kehittämistyön tavoitteen oli selvittää liikunnallisten työhyvinvointikokonaisuuksien asiakaslähtöisyyttä tilaajan näkökulmasta sekä mikä on tilaajan ostomotiivi näille palveluille. Kehittämistyön rakenne koostuu teoriaosuudesta ja tulosten analysoinnista. Teoriaosuuteen on koottu kirjallisuudesta ja nettilähteistä teoriaa työhyvinvointiin ja asiakasymmärrykseen ja asiakaslähtöisyyteen liittyen. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua.
Tutkimuksissa kävi ilmi, että työhyvinvointiin on kiinnitetty kaikissa haastatelluissa yrityksissä yhä enemmän huomiota viimeisten vuosien aikana ja siihen edelleen panostetaan jatkossa. . Vierumäki on valittu työhyvinvointikokonaisuuksien kohteeksi nimenomaan monipuolisten liikuntamahdollisuuksien, hyvän sijainnin, Vierumäen hyvän maineen sekä ammattitaitoisten ja asiantuntevien vetäjien vuoksi.Tutkimuksen perusteella tilaajien kanssa on kommunikoitu asiakaslähtöisesti. Vierumäen palveluihin ollaan oltu tyytyväisä
Tämän kehittämistyön tavoitteen oli selvittää liikunnallisten työhyvinvointikokonaisuuksien asiakaslähtöisyyttä tilaajan näkökulmasta sekä mikä on tilaajan ostomotiivi näille palveluille. Kehittämistyön rakenne koostuu teoriaosuudesta ja tulosten analysoinnista. Teoriaosuuteen on koottu kirjallisuudesta ja nettilähteistä teoriaa työhyvinvointiin ja asiakasymmärrykseen ja asiakaslähtöisyyteen liittyen. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua.
Tutkimuksissa kävi ilmi, että työhyvinvointiin on kiinnitetty kaikissa haastatelluissa yrityksissä yhä enemmän huomiota viimeisten vuosien aikana ja siihen edelleen panostetaan jatkossa. . Vierumäki on valittu työhyvinvointikokonaisuuksien kohteeksi nimenomaan monipuolisten liikuntamahdollisuuksien, hyvän sijainnin, Vierumäen hyvän maineen sekä ammattitaitoisten ja asiantuntevien vetäjien vuoksi.Tutkimuksen perusteella tilaajien kanssa on kommunikoitu asiakaslähtöisesti. Vierumäen palveluihin ollaan oltu tyytyväisä