Sähköradan suojaus impedanssimittauksella
Fränti, Antero (2010)
Fränti, Antero
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003105565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003105565
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on ollut selvittää miten sähkörata käyttäytyy vikatilanteessa ja millä tavalla sähköradan suojaus tulisi toteuttaa. Lisäksi työssä on ollut tarpeen tutustua sähköradan kahden erilaisen järjestelmän toimintaan. Toinen järjestelmistä, eli 2x25 kV:a on ollut tämän päättötyön keskeisenä tutkittavana kohteena.
Työn alussa oleva teoriaosuus käsittelee kahta erilaista sähköradoilla olevaa järjestelmää. Toinen on 1x25 kV:n järjestelmä ja toinen 2x25 kV:n järjestelmä. Kummastakin järjestelmästä selvitetään teoriaosuudessa toimintaperiaate. Siirryttäessä tutkimaan tarkemmin sähköradan toimintaa vikatilanteessa, käytetään laskelmissa 2x25 kV:n järjestelmää, jonka pohjalta tämä työ on tehty.
Tämän päättötyön tulosten perusteella voidaan todeta se, että kyseinen rataosuus on suojattavissa kaikissa vikatilanteissa, vaikka vikaresistanssin arvo vaihtelisikin nollan ja viidenkymmenen ohmin välillä.
Työn alussa oleva teoriaosuus käsittelee kahta erilaista sähköradoilla olevaa järjestelmää. Toinen on 1x25 kV:n järjestelmä ja toinen 2x25 kV:n järjestelmä. Kummastakin järjestelmästä selvitetään teoriaosuudessa toimintaperiaate. Siirryttäessä tutkimaan tarkemmin sähköradan toimintaa vikatilanteessa, käytetään laskelmissa 2x25 kV:n järjestelmää, jonka pohjalta tämä työ on tehty.
Tämän päättötyön tulosten perusteella voidaan todeta se, että kyseinen rataosuus on suojattavissa kaikissa vikatilanteissa, vaikka vikaresistanssin arvo vaihtelisikin nollan ja viidenkymmenen ohmin välillä.