Dancing Under Ice : Dramaturginen näkökulma tanssielokuvan tekoon
Kotala, Jutta (2016)
Kotala, Jutta
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285379
Tiivistelmä
Dancing Under Ice on taiteellinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena on tutkia tanssielokuvan dramaturgisia valintoja ja niiden vaikutusta teoksen tanssikäsitykseen. Lisäkysymysten avulla tutkitaan vesielementin vaikutusta dramaturgiseen työhön sekä useamman eri roolin yhtäaikaista hallintaa opinnäytetyöprosessin aikana.
Tanssielokuva Dancing Under Ice yhdistää laitesukelluksen ja tanssin tanssielokuvallisin keinoin. Kuvaukset tehtiin syksyn 2014 ja kevään 2015 aikana, ja lopullinen teos valmistui lokakuussa 2015. Tutkimuksen aineistoja ovat kuvausten raakamateriaali, muistiinpanoni koreografi-tanssija-ohjaajan roolissa sekä lopullinen teos. Teoksen aihe muodostui halusta kokeilla tanssimista laitesukellusvarusteissa pää alaspäin jään alla sukeltaessa.
Tämä tutkimus on laadullista tutkimusta, jonka lähestymistapa on hermeneuttinen tutkimus. Analyysimenetelmänä käytetään tyypittelyä, jota tarkennetaan Aaltosen arviointimallin ja Olssonin mallin avulla. Dramaturgisen prosessin aikana tehtyjä valintoja verrataan teoreettisiin käsityksiin, ja pyrkimyksenä on selvittää valintoihin johtaneet syyt. Tutkimus on tapauskohtainen, ja tulokset perustuvat omiin kokemuksiini.
Tutkimus osoittaa editoinnilla olevan vaikutusta teoksen tanssikäsityksen syntyyn. Montaasitekniikkaa hyödyntämällä niin sanotun arkiliikkeen voi muuntaa tanssilliseksi liikkeeksi eli raakamateriaalin ei välttämättä tarvitse sisältää tanssillisia elementtejä. Tanssi voi olla sekä ihmisen että elottoman esineen tuottamaa, ja näyttämällä tapahtumat elottoman esineen näkökulmasta se henkilöityy ja tulee osaksi teoksen tanssikäsitystä. Veden alla kuvatessa roolien eriyttäminen helpottaisi prosessin sujuvuutta, sillä sukelluslaitteet rajoittavat liikkuvuutta siten, että oman liikkeen havainnointi vaikeutuu. Opinnäytetyöni luo taustateoriaa veden alla kuvattavalle tanssielokuvalle. Tutkimusta voi hyödyntää taustatietona veden alla kuvattavan elokuvan tanssikäsityksen muodostumiselle.
Tanssielokuva Dancing Under Ice yhdistää laitesukelluksen ja tanssin tanssielokuvallisin keinoin. Kuvaukset tehtiin syksyn 2014 ja kevään 2015 aikana, ja lopullinen teos valmistui lokakuussa 2015. Tutkimuksen aineistoja ovat kuvausten raakamateriaali, muistiinpanoni koreografi-tanssija-ohjaajan roolissa sekä lopullinen teos. Teoksen aihe muodostui halusta kokeilla tanssimista laitesukellusvarusteissa pää alaspäin jään alla sukeltaessa.
Tämä tutkimus on laadullista tutkimusta, jonka lähestymistapa on hermeneuttinen tutkimus. Analyysimenetelmänä käytetään tyypittelyä, jota tarkennetaan Aaltosen arviointimallin ja Olssonin mallin avulla. Dramaturgisen prosessin aikana tehtyjä valintoja verrataan teoreettisiin käsityksiin, ja pyrkimyksenä on selvittää valintoihin johtaneet syyt. Tutkimus on tapauskohtainen, ja tulokset perustuvat omiin kokemuksiini.
Tutkimus osoittaa editoinnilla olevan vaikutusta teoksen tanssikäsityksen syntyyn. Montaasitekniikkaa hyödyntämällä niin sanotun arkiliikkeen voi muuntaa tanssilliseksi liikkeeksi eli raakamateriaalin ei välttämättä tarvitse sisältää tanssillisia elementtejä. Tanssi voi olla sekä ihmisen että elottoman esineen tuottamaa, ja näyttämällä tapahtumat elottoman esineen näkökulmasta se henkilöityy ja tulee osaksi teoksen tanssikäsitystä. Veden alla kuvatessa roolien eriyttäminen helpottaisi prosessin sujuvuutta, sillä sukelluslaitteet rajoittavat liikkuvuutta siten, että oman liikkeen havainnointi vaikeutuu. Opinnäytetyöni luo taustateoriaa veden alla kuvattavalle tanssielokuvalle. Tutkimusta voi hyödyntää taustatietona veden alla kuvattavan elokuvan tanssikäsityksen muodostumiselle.