Kodin ja koulun yhteistyön lisääminen sekä nuorten päihteiden käyttöön puuttuminen : Taharon-työväline koulukuraattorille
Ala-Mutka, Pia; Koskiranta, Merja (2010)
Ala-Mutka, Pia
Koskiranta, Merja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003095515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003095515
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme kohdistettiin yläasteikäisiin nuoriin ja koulukuraattorin työhön. Tavoitteenamme oli kehittää koulukuraattoreille uusi työmenetelmä nuorten päih-teiden käytön kartoittamiseksi sekä työväline, joka tukisi koulun ja kodin yhteistyötä. Kutsumme koko työvälinettä nimellä Taharon ja se koostuu kolmesta eri osa-alueesta, jotka ovat vanhemmille suunnattu tietopaketti ja kysely yhteistyöstä, sekundaaritason kysely nuorten päihteiden käytöstä sekä ennalta ehkäisevä päihdekysely. Taharon on paikkakuntamme murresana, joka tarkoittaa tahtoa; ketään ei voi auttaa ilman omaa halua.
Aihettamme tukivat eri tilastot nuorten päihdekäyttäytymisestä; esimerkiksi nuorten lisääntynyt humalahakuisuus sekä päihteiden käyttö yhä nuorempana. Koulukuraattoreilla on käytössään paljon työmenetelmiä ja uusia malleja, mutta nuorten päihteiden käytön ennalta ehkäisemiseen emme löytäneet täsmällistä työvälinettä. Prosessikuvauksessa kerromme miten uusi työvälineemme toimi käytännössä ja kuinka kehittämistehtävämme eteni. Koulukuraattorien kommentit saimme sähköpostien sekä tapaamisten kautta.
Opinnäytetyömme toteutettiin toimintatutkimusmenetelmällä. Tutkimukseen osal-listuneiden koulukuraattorien mielipiteet Taharon-työvälineestä olivat positiivisia. Kodin ja koulun yhteistyö lähti hyvin käyntiin kaikille 7.-luokkalaisten vanhemmille suunnatun kyselyn avulla. Koulukuraattorin toteuttamat kyselyt nuorten päihteiden käytöstä löysivät paikkansa ja Taharon-työvälineen käyttö jatkuu myös tulevaisuudessa.
Aihettamme tukivat eri tilastot nuorten päihdekäyttäytymisestä; esimerkiksi nuorten lisääntynyt humalahakuisuus sekä päihteiden käyttö yhä nuorempana. Koulukuraattoreilla on käytössään paljon työmenetelmiä ja uusia malleja, mutta nuorten päihteiden käytön ennalta ehkäisemiseen emme löytäneet täsmällistä työvälinettä. Prosessikuvauksessa kerromme miten uusi työvälineemme toimi käytännössä ja kuinka kehittämistehtävämme eteni. Koulukuraattorien kommentit saimme sähköpostien sekä tapaamisten kautta.
Opinnäytetyömme toteutettiin toimintatutkimusmenetelmällä. Tutkimukseen osal-listuneiden koulukuraattorien mielipiteet Taharon-työvälineestä olivat positiivisia. Kodin ja koulun yhteistyö lähti hyvin käyntiin kaikille 7.-luokkalaisten vanhemmille suunnatun kyselyn avulla. Koulukuraattorin toteuttamat kyselyt nuorten päihteiden käytöstä löysivät paikkansa ja Taharon-työvälineen käyttö jatkuu myös tulevaisuudessa.