Servotoimisen labyrinttipelin rakentaminen demolaitteeksi : Laitteen rakentaminen
Hiekkalahti, Lauri (2016)
Hiekkalahti, Lauri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134315
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tehtävänä rakentaa Protacon-konsernille uusi messukäyttöön tarkoitettu demolaite, jonka avulla voidaan esitellä konsernin päätoimintaalueita ja teknologiaosaamista. Demolaitteeksi määritettiin servotoiminen labyrinttipeli. Pelille asetettiin tavoitteeksi toimia niin viiveettömästi ja luotettavasti, että sen käyttäjät pystyvät kilpailemaan nopeudella ja reittivalinnoilla.
Työssä tutustuttiin laitteen rakentamiseen, jossa suunnittelupöydältä edettiin komponenttivalintojen kautta kokoonpanoon, ohjelmointiin ja virittämiseen. Ohjelmoinnissa perehdyttiin Beckhoffin TwinCAT 3 – ohjelmointiympäristöön ja sen moottorienohjausjärjestelmään.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus painottui servojärjestelmien viiveiden syntymiseen ja sen perusteluun, miksi servojärjestelmää ei voida reaaliaikaisella vasteajalla toteuttaa. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus. Työn aloitusvaiheessa olettamuksena oli, että järjestelmää ei voida toteuttaa täysin viiveettömäksi.
Lopputuloksena syntyi labyrinttipeli aikataulun mukaisesti. Kaikissa asetetuissa tavoitteissa ei onnistuttu, ja ennalta määritetty budjetti jouduttiin ylittämään. Budjetin ylityksellä saatiin muut asetetut tavoitteet toteutettua toiminnollisuuksien kannalta. Laitteelle ei myöskään onnistuttu toteuttamaan täydellistä viiveettömyyttä johtuen järjestelmän komponenttien sisäisistä ominaisuuksista synnyttää viivettä.
Työssä tutustuttiin laitteen rakentamiseen, jossa suunnittelupöydältä edettiin komponenttivalintojen kautta kokoonpanoon, ohjelmointiin ja virittämiseen. Ohjelmoinnissa perehdyttiin Beckhoffin TwinCAT 3 – ohjelmointiympäristöön ja sen moottorienohjausjärjestelmään.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus painottui servojärjestelmien viiveiden syntymiseen ja sen perusteluun, miksi servojärjestelmää ei voida reaaliaikaisella vasteajalla toteuttaa. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus. Työn aloitusvaiheessa olettamuksena oli, että järjestelmää ei voida toteuttaa täysin viiveettömäksi.
Lopputuloksena syntyi labyrinttipeli aikataulun mukaisesti. Kaikissa asetetuissa tavoitteissa ei onnistuttu, ja ennalta määritetty budjetti jouduttiin ylittämään. Budjetin ylityksellä saatiin muut asetetut tavoitteet toteutettua toiminnollisuuksien kannalta. Laitteelle ei myöskään onnistuttu toteuttamaan täydellistä viiveettömyyttä johtuen järjestelmän komponenttien sisäisistä ominaisuuksista synnyttää viivettä.